Gruvföretag kräver utbyggd Malmbana

Trots att det är trångt på Malmbanan välkomnar LKAB nya gruvföretag till länet. Och skälet är enkelt - tillsammans blir man starkare.

l Per-Erik Lindvall, direktör på LKAB.

l Per-Erik Lindvall, direktör på LKAB.

Foto: Foto: Josefin Wiklund

Kiruna2010-11-18 06:00
- Malmbanan är den i särklass största godstrafiken och det borde finnas ett mycket större intresse hos politiker och Trafikverket att hålla den i toppklass. Den får aldrig vara en flaskhals när det gäller att starta nya gruvor i regionen, säger Per-Erik Lindvall direktör för teknik- och affärsutveckling på LKAB.Oroas inte
Företaget Northland Resources utreder om malmen från Pajala kan köras på järnvägen till Narvik. Men det oroar inte Lindvall.- Vi välkomnar nya gruvföretag i regionen och för en dialog med Northland om det här. Vi vill gemensamt få Trafikverket att förstå nödvändigheten av att bygga ut kapaciteten på Malmbanan.Känslig del
2015 ska LKAB ha ökat produktionen till från dagens 27 miljoner ton järnmalmsprodukter per år till 37 miljoner ton årligen. Men Malmbanan är en känslig del i produktionskedjan. - Även om den i teorin klarar mer så har vi i praktiken problem till och från redan i dag, säger Per-Erik Lindvall som vill att man bygger ut malmbanan, utökar antalet mötesplatser och byter ut signalställverk successivt.- Vi tror att det finns en god samstämmighet mellan Trafikverket och oss i den här frågan. Men vi har mer bråttom än de har.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om