Gruvbrytning på hög nivå

På 1.170 meters djup körs malmen till fjärrstyrda krossar.
På sjunde våningen i LKAB-skrapan sitter operatörerna och utför arbetet.
Kirunas järnmalmsgruva är världens mest moderna underjordsgruva och nu utvecklas fjärrstryrningen ytterligare.

KIRUNA2003-12-27 06:30
Malmbrytningen i Kiruna påbörjades för drygt 100 år sedan. Under seklets gång har LKAB gått en allt mer automatiserad tidsålder till mötes. Senast i raden av utvecklingsprojekt är en flytt av operatörernas kontrollrum. I stället för att manövrera fjärrstyrda maskiner från underjorden sitter nu flertalet av operatörerna sju våningar upp i LKAB:s kontorsbyggnad. <br> ? Vi använder oss av ett trådlöst kommunikationssystem som i realtid överför video, data och ljud, berättar Carl-Erik Emmoth, sektionschef för lastning och bergtransport vid LKAB. <br>Metoden i sig, att använda den trådlösa tekniken, är inte ny i Kirunagruvan. <br> ? Rent tekniskt är förändringen inte så stor. I princip handlar det om att förlänga kablarna, säger Carl-Erik Emmoth men påpekar samtidigt att den beskrivningen är väldigt förenklad. <br> ? Nu får jag väl teknikerna efter mig! <br>Tomma lokaler<br>Tidigare låg kontrollrummen på 725 meters Kirunavaaradjup. Nu står lokalerna tomma så när som på en del kvarlämnad utrustning. Utanför kontorsdörrarna är det fuktigt och svagt upplyst. Det droppar från gruvtaket och avlägset väsen påminner om arbetande maskiners existens. <br>Kontrasten mellan det gamla och det nya blir ett faktum när man lämnar gruvan bakom sig och i stället åker hiss till sjunde våningen i LKAB-skapan. Där öppnar sig ett ljust och väl tilltaget kontorslandskap. Dataskärmar och kontrollbord täcker skrivborden och operatörerna har fin fönsterutsikt över Kiruna. <br>Sven Lundhamn har arbetat som tågledare sedan 1970-talet då loken kördes manuellt nere i gruvan. Sedan en vecka tillbaka befinner han sig ovan jord. <br> ? Utvecklingen har gått enormt mycket framåt sedan dess. Nu ser jag i alla fall dagsljus!<br>Utvecklande arbete<br>Mittemot Sven Lundhamn sitter tapparen Mikael Jakobsson. Han ser till att de tåg som Sven Lundhamn manövrerar fylls med råvara. <br> ? Nu kan jag kommunicera mycket bättre med lastarna. Dessutom är det trevligare att kunna se ut. <br>Så småningom är det tänkt att operatörerna ska lära sig att hantera fler än en station. <br> ? Vi hoppas att det kan skapa ett mer utvecklande arbete och ge operatörerna ett större ansvar. Beslutsvägarna kan bli kortare och samverkansformerna fler. På det här sättet får personalen en bättre bild av hela förloppet och produktionsflödet, säger Carl-Erik Emmoth. <br>Men en effektiviserad organisation i kombination med teknisk utveckling, leder inte sällan till friställande av personal. <br> ? LKAB har hållt på med ett förändringsarbete i 30 års tid. Bortplockandet av personal sker därför succesivt.<br>För berörd personal, ett 40-tal totalt, innebär flytten av kontrollrummen vissa förändringar. Bland annat får de kortare arbetsdagar, förlorar gruvpensionen och tillägget för arbete under jord. Men enligt Gruvklubbens ordförande Ola Sällström, har det ?inte varit så mycket knorr om det?.<br> ? Arbetsmiljön blir mycket bättre och säkrare och det väger tyngre. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om