Hon har tidigare arbetat åt underentreprenörer i dagbrotten och runt verken i Svappavaara, men började underjord i Kirunas gruva våren 2018.
– Vi är en stor arbetsgrupp och enkelt förklarat så är det vi som lastar ut det som skjuts under natten (malm), och tippar det i schakt. Våra lastmaskiner är mestadels eldrivna, men vi har också några som går på diesel. Sedan har vi både manuell lastning där man sitter i hytten och kör samt fjärrlastning där man sitter i ett kontor och lastar från ett lastarbord, säger Johanna Poromaa.
Hur skulle du beskriva LKAB:s och gruvans varumärke?
– En modern gruva med bra säkerhetstänk, jämställdhet, mångfald och att man bryr sig om sina anställda samtidigt som man såklart vill leverera en produkt man är stolt över.
Hur tycker du att varumärket speglar verksamheten?
– Jag tycker det visar sig i att man är mån om sina anställda och det på flera olika sätt, bland annat med bra säkerhetstänk, fina förmåner och möjlighet till utveckling inom LKAB. Sedan är trivsel viktigt, trivs du på jobbet så märks det på flera sätt. Det som jag fått uppleva på min arbetsplats på lastningen är det positiva med att blanda olika människor. Det skapas intressanta samtalsämnen i fikakuren, man delar med sig av olika erfarenheter. Jag har aldrig känt mig som en ”tjej i gruvan”, utan mer som en av alla andra kollegor. Det har nog att göra med att LKAB strävar efter jämställdhet och mångfald.
Vad har du för tankar om utvecklingen mot en mer autonom och hållbar gruva?
– Det känns modernt och som en självklarhet att man försöker sträva efter en hållbar gruva. Sedan att den blir mer automatiserad känns både tryggt och spännande. Samtidigt, om jag ser till min arbetsplats på lastningen, blir det lite trist om eller när den manuella körningen skulle försvinna helt eftersom det är roligt att köra och det är en annan känsla att sitta i maskinen än att lasta från ett kontor. Däremot blir ju arbetsmiljön för föraren bättre, säger Johanna Poromaa.