Gröna motorer kan bli guld

Bränslet och motorerna i Prismaprojektet bedöms bli storsäljare.

Kiruna2010-07-06 06:00
Framdrivningssystemet kallas HPGP, High Performance Green Propulsion. Två motorer finns monterade på Prismasatelliterna som nyligen sändes upp. Bränslet är av miljövänlig enkomponentstyp, vilket vid förbränning övergår till vattenånga. Bränslet har 30 procents högre prestanda än traditionella bränslen som hydrazin. En annan viktig fördel är att nya bränslet nästan är giftfritt i motsats till traditionella raketbränslen. Dessa kräver omfattande säkerhetsåtgärder vid hanteringen. HPGP används vid styrraketer för rymdfarkoster. De två som nu är på gång har testkörts för första gången sedan uppskjutningen av Prisma 15 juni. Systemet är utvecklat av Rymdbolagets dotterbolag ECAPS och ett syfte med Prisma är just att testa att framdrivningssystemet fungerar i rymden. Redan innan Prisma är åtta motorer sålda till amerikanska kunder till ett värde av 3,4 miljoner kronor. -  Här talar vi om en marknad värd en miljard kronor på fem-tio år sikt, säger Mathias Persson, vd för ECAPS. Konkurrensen är hård, men ECAPS är definitivt det företag som kommit längst i utvecklingen. ECAPS återfinns i Stockholm medan bränslet tillverkas i Karlskoga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!