Gott snöläge och många nyheter i år

Skidsäsongen i Torneträskområdet står inför dörren. Mycket nytt stundar i år.
Abisko hoppas få igång pistning av backen.
Björkliden har investerat 15 miljoner i anläggningen.
Riksgränsen erbjuder 170 nya bäddar.

KIRUNA2006-02-01 06:30
Snart fräser det till i backar och spår vid de stora anläggningarna i Riksgränsen, Björkliden och Abisko. Totalt står 1.600 bäddar och väntar på vintergäster.<br>Björkliden och Riksgränsen slår upp portarna 10 februari, medan Abisko turiststation har sin officiella premiär 24 februari. Anläggningarna har ovanligt mycket nytt att erbjuda sina gäster säsongen 2006, mer än på mången god dag.<br>Putte Eby, föreståndare på Abisko turiststation, hoppas att pusselbitarna ska falla på plats för att pistningen av stora nerfarten på Nuolja ska kunna återupptas. Det är många år sedan en pistmaskin mullrade i den backen. Nuolja off-pist kommer att leva kvar. Också fjolårets preparerade skidspår återkommer, liksom succén med bastun nere vid Torneträsk.<br>170 nya bäddar i Riksgränsen<br>Riksgränsen får i år 170 nya bäddar. 18 lägenheter har byggts i anslutning till hotellet och skidområdet. Lägenheterna har åtta bäddar med egen bastu.<br>Dessutom har gamla klassiska huset Metrologen renoverats. Fjorton dubbelrum med totalt 28 bäddar bjuds här.<br>&nbsp;? Vi har bra bokningsläge, säger Anders Nyström, fjällchef. Riksgränsen fick mer snö i helgen och vi bygger för fullt i backarna. Det är två veckor kvar till premiären och vi är optimistiska om mer snö. För det vill vi ju ha.<br>Nytt för i år är skidpassen. Tillsammans med systerorterna Hemavan och Tärnaby säljs ett säsongskort till liftarna som gäller för alla tre skidmetropolerna.<br>Ett liftkort för flera områden<br>Största gemensamma satsningen för året i området är möjligheten att köpa ett enda liftkort för skidområdena Björkliden, Abisko, Riksgränsen och Narvik. Fyra- eller sjudagarskort finns lösa.<br>&nbsp;? Ett stort steg mot att få en gemensam destination, säger Putte Eby. Alla andra skidområden som är framgångsrika samarbetar och nästa steg borde vara ett skidtåg. Jag tror inte Rikstrafiken är intresserad, utan anläggningarna här uppe får nog hitta lösningar.<br>Lokaltåget Karven går som vanligt i vinter. Men bara i en riktning, mot Narvik på morgonen och mot Kiruna på kvällen. Dåligt väder i Riksgränsen gör att man inte kan ta sig med tåg till eventuellt bättre väder i Björkliden och Abisko.<br>Efterlängtade toaletter<br>I Björkliden har investerats cirka 15 miljoner kronor. För detta har anläggningen fått två nya pistmaskiner, ny spårmaskin, miljövänliga skotrar, nya fordon samt en snöbar i form av en timmerstuga vid Kåppasliften. Och litet udda men efterlängtat: Toaletter vid Kåppasliften och Lappbergsliften. Speciellt kommer barnfamiljerna att jubla, även om toaletterna är något provisoriska.<br>Ett nyuppfört liftkortshus finns vid Rakkasliften.<br>&nbsp;? Det är byggt som en slags expostuga, säger platschefen Rita Wallberg. Så kan eventuellt stugorna se ut när nya stugbyn byggs. Här kan man titta och ha synpunkter på stugan.<br>Ytterligare en nerfart har anlagts. Den går från slutet av Rälsbrottet direkt ner till Kåppas liftstation och ersätter den tidigare nerfarten som inte fungerat så bra. Insatser görs också för att förbättra transportsträckan från nedre Rallarsvängen till Rakkasliften där en mindre uppförsbacke knäckt många trötta skidben genom åren.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om