Fylla och bråk på bussarna i Kiruna

Fylla, bråk om betalning och ett himla liv. Så ser det ut på Kirunas lokalbussar under fredagskvällar och nätter.  - Jag vägrar snart att köra på fredagarna, säger busschauffören Ann-Mari Persson.

KIRUNA2008-03-19 01:45
På Hörvalls buss som kör lokalbussarna i Kiruna turas nio chaufförer om att köra kvällsskiftet på fredagarna. Vissa helger är bussarna fulla av berusade och störiga ungdomar.- Det är ett jävla liv. Det är småungar från 12-årsåldern och uppåt som är dyng i fyllan. De hojtar och skriker och dricker öl på bussen, berättar Hörvalls buss VD Petter Hörvall.- Jag har kört buss i 25 år och har aldrig sett något liknande. Det är ju barn som är redlöst berusade och jag brukar undra var deras föräldrar är, säger Ann-Mari Persson och tillägger:- Men mig har de ännu inte kallat för hora eller rashatare som de har gjort med min medarbetare.Ann-Mari berättar att hon kände ett sådant obehag inför att gå på jobbet under hennes senaste kvällspass att hon tog med sig maken Sven-Olov.- Det var ruskigt vilket liv det var. De andra resenärerna måste tycka att det är jättejobbigt, säger han.Säger ifrån
Ann-Maris kollega Ole Andrésen har förståelse för att hon är orolig under kvällsskiftet, även om han och hans manliga kolleger själva inte är rädda.- Vi säger ju ifrån när det blir stökigt, men jag kan tänka mig att hon behandlas annorlunda för att hon är kvinna, säger han.Enligt Petter Hörvall är det sagt att om hotbilden blir för stor ska chaufförerna slänga ut störiga passagerare eller åka förbi en stökig hållplats och ringa Securitas. Men det är inte bara fulla ungdomar som skapar oro på lokalbussarna. De nya biljettmaskinerna som installerades i höstas ställer också till det för chaufförerna. Ett tekniskt fel i maskinerna gör att vissa resenärer inte behöver betala, vilket skapar ständiga diskussioner bland passagerarna. - Det är klart att folk blir irriterade när de märker att andra åker gratis medan de själva måste betala, säger Petter Hörvall och berättar att Länstrafiken har lovat att maskinerna ska fixas efter påsk.För Ann-Mari löser sig problemet av sig själv när hon går i pension om tio månader.- Jag älskar mitt jobb och det är verkligen tråkigt att få avsluta yrkeslivet på det här sättet, säger hon som tror att det kan bli svårt att rekrytera nya chaufförer om inget görs åt situationen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om