Förlust för festivalen

Publiken svek festivalerna. Och det har sitt pris. Luleåkalaset gick back med 300.000 kronor. Och nu verkar det som att också Kirunafestivalen gör en dunderförlust.

Kiruna2010-10-06 06:00
Sommarens Kirunafestival hade 10.000 färre besökare jämfört med jubileumsåret 2009. Det är huvudskälet till att festivalen gör en förlust på 800.000 kronor, tror kommunalrådet Kenneth Stålnacke som inte ger upp hoppet om festivalen.- Den har gått med vinst i tio år och det vore oerhört trist om det elfte året blir det sista, säger han och berättar att man har fått ett muntligt önskemål om att kommunen ska gå in med pengar. Något som han är positiv till.Kommunen brukar gå in med 400.000 kronor per år, men det är Kiruna Lappland som arrangerar festivalen som har en total budget på 8-10 miljoner kronor. Och enligt vd:n Peter Thornéus kom inte publiksiffrorna som någon överraskning.- Nej, förra året hade vi ett jubileum och det blir alltid en hype då. Vi har ju sett att festivalbesökarna minskar i hela landet och därför kalkylerade vi med lite mindre folk i år. Men vi är jättenöjda med festivalen. Det var det bästa arrangemanget någonsin, säger han.I förra veckan meddelade Peter Thornéus att han slutar som vd för Kiruna Lappland. Men det beslutet har inget samband med festivalens resultat, enligt Thornéus som är övertygad om att festivalen lever vidare.- Den har definitivt en framtid, men den måste fortsätta att utvecklas. Människor vill ha något nytt.Kiruna Lapplands styrelseordförande Karin Nilsdotter berättar att man inte är klar med sammanställningen av ekonomin. Därför vill hon inte uttala sig om några siffror i dag. - Vi har sett att vi hade färre besökare i år. Vi får göra vår hemläxa och ta in en omvärldsanalys - för det är så här det har sett ut för de flesta festivalerna, säger hon och fortsätter:- Kirunafestivalen är viktig för Kiruna, Kirunaborna och våra besökare och vi vill förädla och förvalta den på bästa sätt.Ska man tolka det som att det blir en festival nästa år?- Ja, det är vår ambition. Självklart, säger Karin Nilsdotter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om