Det är den Japanska rymdorganisationen Jaxa som under sommaren har haft ett 40-tal personer på plats vid Esrange för att utföra forskning på vad som händer när ett flygplan passerar genom ljudvallen och hur planet kan utformas på bästa sätt för att minimera bangen som uppstår.
Testerna som är tänkta att genomföras går ut på att ett förarlöst plan hängs under en 200 meter stor ballong som sedan tar med det upp till 30 kilometers höjd innan det sedan släpps i fritt fall. När planet har kommit upp i 1,4 gånger ljudets hastighet rätas det ut och ska då flyga förbi några mikrofoner som Esrange har placerat ut på strategiska ställen i sitt nedslagsområde norr om Kiruna.
Inte helt okomplicerat att få alla parametrar att stämma överens kan tyckas.
– Det är inte lätt men vi har gjort det här tre gånger tidigare, säger SSC :s projektledare Mikael Töyrä.
I fjol var fick inte Jaxa rätt data från testet och därför var tanken att göra om testet i år. Denna sommar är det varken teknik eller uppdragets svårighet som har ställt till det. Trots den fina sommaren har det inte gått att flyga och nu har man väntat i en månad på bra flygväder.
– Vi ligger fortfarande i vänteläge för när vi har bra flygbanor så har vi dåliga markförhållanden och tvärtom, säger Mikael Töyrä.
Nu hoppas Mikael att de ska kunna släppa upp ballongen under helgen då väderförhållandena ser bättre ut.
– Vi ska försöka få ballongen in på rätt plats i vårt nedslagsområde och det betyder att alla vindar måste göra så att den blåser in rätt ända upp till 30 kilometers höjd. Ballongen är över 200 meter lång så för att kunna släppa den från marken måste det vara lugna vindförhållanden även där, säger Mikael Töyrä.
Nu har Esrange förlängt flygtiden fram till den 26 augusti så än återstår några dagar i väntan på det perfekta flygvädret.
– Hinner vi inte klart så sätter vi planet i malpåse och så är tanken att de återkommer för ett nytt försök nästa år, säger Mikael Töyrä.