Finskt företag tar över tunnelbygge

Bergteamet och NCC har byggt tunnlar för den nya huvudnivån i Kirunagruvan. Nu är det slut med det. Ett finskt storföretag tog hem anbudet för den två mil långa sista etappen.

NYBYGGARE. NCC och Bergteamet förlorade anbudsstriden om tunneldrivningen vid LKAB:s nya huvudnivå i Kirunagruvan. Det blir finska Lemmikäinen som får slutföra de sista två milen i projektet. Foto: Torsten Berglund

NYBYGGARE. NCC och Bergteamet förlorade anbudsstriden om tunneldrivningen vid LKAB:s nya huvudnivå i Kirunagruvan. Det blir finska Lemmikäinen som får slutföra de sista två milen i projektet. Foto: Torsten Berglund

Foto: Torsten Berglund

Kiruna2011-01-18 06:00

- Det är alltid tråkigt att förlora en affärsuppgörelse. Vi hade gärna varit med till slutet, säger Bergteamets chef Christer Gyllengahm.

Enligt uppgifter i Sveriges Radio Norrbotten vann det finska företaget Lemminkäinen anbudsstriden med en prislapp på knappt 400 miljoner kronor. Bergteamets och NCC:s anbud, ska enligt samma källa, ligga runt 100 miljoner lägre.

- Jag vill inte prata om några siffror, men jag vet att Lemminkäinens bud ligger avsevärt lägre än vårt och den enda kommentar jag har är att vi måste ha räknat på helt olika sätt, säger Christer Gyllengahm och fortsätter:

Spännande
- Vi har räknat utifrån den erfarenhet vi har av vad det kostar att hålla tidsplan och kvalitet. Det ska bli spännande att se hur de klarar det med den bemanning och maskinella utrustning som de har tänkt sig. Gör de det så har vi kanske räknat fel och måste tänka om.

Kari Korhonen är regiondirektör på Lemminkäinen. Han är glad över det nya uppdraget och övertygad om att man kommer att klara av det. Han vill inte prata om hur mycket pengar affären handlar om, men berättar att affären är gjord i svenska kronor och att det förklarar en del av prisskillnaden eftersom kronan är stark.

Ingen ska behöva sluta
Nära 200 personer arbetar med tunneldrivningen i dag. Ett 90-tal är anställda av Bergteamet och de ska få nya arbetsuppgifter.

- Några är Kirunabor, men de flesta kommer från Västerbotten och resten av Sverige. Nu jobbar vi hårt med att hitta andra projekt för dem. Målsättningen är att ingen ska behöva sluta, säger Christer Gyllengahm.

Zinkgruvan, Boliden mineral, Grängesberg och Dannemora är några möjliga framtida arbetsplatser.

- Och LKAB förstås. Vi har inga hard feelings och hoppas få lämna fler anbud i framtiden. Vi har haft fantastiskt roliga år i Kiruna, säger Christer Gyllengahm.

Lemminkäinen räknar med att sysselsätta 30-40 tunnelarbetare plus 20-30 underleverantörer i projektet. Nyckelpersonerna kommer från företagets anställda i Finland. Man räknar också med att komplettera styrkan med ett dussintal lokala förmågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om