Finska kopian av populärt turistmål

"Sky Aurora Station" eller "Aurora Sky Station"? Förvillande lika. Det ena är ett av Kirunas mest populära turistmål och det andra återfinns i finska turistmetropolen Rovaniemi.

Lika som bär. Norrskensskådningen i Abisko blev en världssensation och nu har andra resmål tagit efter, ibland lite väl nära originalet. Se den infällda bilden med "Sky Aurora Station" i Rovaniemi som erbjuder en snarlik upplevelse.

Lika som bär. Norrskensskådningen i Abisko blev en världssensation och nu har andra resmål tagit efter, ibland lite väl nära originalet. Se den infällda bilden med "Sky Aurora Station" i Rovaniemi som erbjuder en snarlik upplevelse.

Foto:

Kiruna2017-12-27 18:58

Konkurrens om norrskensturismen är stenhård. I Finland har de senaste åren ett antal turistmål som är snarlika de nordsvenska motsvarigheterna dykt upp. Där finns ett antal ishotell och ett hotell med rum som svajar bland trädkronorna. Senast i raden är ett besöksmål som bär namnet "Sky Aurora Station". Vilket påminner väldigt mycket om Abiskos populära "Aurora Sky Station".

– Givetvis är det lite tråkigt när man gör så här. Det är ju uppenbart att man gör det här för att dra nytta av det redan inarbetade varumärket, säger Daniel Rosenfors, vd för Kiruna Lappland.

Han menar att det kan skapa förvirring hos de långväga gästerna som vill till Abisko men kan hamna i Rovaniemi.

– En besökare som googlar kan ju hamna på "Sky Aurora Station" istället för "Aurora Sky Station" och kommer onekligen bli besviken.

Daniel Rosenfors menar också att det kan bli ett problem eftersom det är vanligast att gäster bokar resan själv istället för att gå via turoperatörer som gjort sin research. För de som reser från USA, Australien eller Asien kan det sluta i besvikelse.

– Den arktiska regionen är gränslös för dem, men det är ju inte kul om man förväntar sig en sak och anländer till något helt annat.

Hur känner du när du ser "Sky Aurora Station"?

– Vad ska man säga? Vi är stolta för de produkter som vi tagit fram, vi har bra entreprenörer som ger bra upplevelser. Det är klart att det sporrar oss med konkurren, men det här är ju direkt vilseledande.

Han ser också det här som en vink att man från Kiruna Laplands sida bör ge understöd till företagen under sitt paraply.

– Det är ju främst små företag i en ung bransch och kompetens kring varumärkesskydd är något som vi kanske måste lyfta upp i regionen.

Magnus Ling, vd för Svenska Turistföreningen som äger turistmålet i Abisko säger att man undersöker vilka rättsliga åtgärder som kan tas.

– "Aurora Sky Station" är varumärkesskyddat, men nu är det lite oklart i vilken utsträckning det gäller och vi vet inte hur det juridiska läget är just nu.

Vad tänker du om att man gör så här?

– Jag tycker det är tråkigt på något sätt. Norrskenet har blivit hårdvaluta och man försöker att snylta lite på vår renommé, säger Magnus Ling.

Han tror att Abisko kan hävda sig i den hårdnande konkurrensen men att det inte kan gå till hur som helst.

– Vi är unika i vårt läge, vi tror på vårt koncept och är starka och duktiga på det, men samtidigt måste man markera så gott det går.

Att konkurrens har hårdnat märks inte bara på utbudet utan på olika garantier som besöksmålen ger.

– I Norge ger man norrskensgaranti genom att köra runt en buss hela natten. Den enda garanti vi ger är att vi har, objektivt, bäst chanser i världen till norrsken, säger Magnus Ling.

NSD har sökt företrädare för "Sky Aurora Station" utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om