Fel tänkt av Banverket

Banverket måste tänka till rejält gällande nya Kiruna-järnvägen.
Starkströmsledningar och flygplatser går dåligt ihop.
Nu träder den något bekymrade Luftfartsstyrelsen in.
? Att vi glömts bort? Nja, jag tror inte att de haft kunskaper om det här, säger Thomas Enell, Luftfartsstyrelsen.

KIRUNA2005-06-03 06:30
Alternativen för den nya Kirunajärnvägen som ska stå klar 2012 är uppdelade i en västlig och en östlig variant.<br>För de östliga alternativen gäller att spåret stryker tätt intill Kiruna flygplats.<br>&nbsp;? Vi är litet bekymrade från luftfartens sida med tanke på att vi kommit väldigt sent i det här projektet, säger Thomas Enell, infrastrukturkoordinator på Luftfartsstyrelsen. Vi vill gärna vara med redan när man inleder en förstudie för att få in luftfartens förutsättningar, regelverk och krav.<br>Luftfartsstyrelsen har nu påbörjat en studie där man tittar på förutsättningarna för Kiruna flygplats contra de östliga alternativen för Kirunajärnvägen.<br>Instrument kan påverkas<br>En lag säger nämligen att starkströmskablar i luften för kraftmatning eller för tågmatning inte får dras närmare en flygplats referenspunkt ? läs i mitten av start/landningsbanan ? än fyra kilometer.<br>&nbsp;? Inom fyra kilometer ut i sida eller i cirkel från den punkten vill vi gärna vara med och säga vårt. Där kan flyget råka ut för störningar.<br>Dels kan radiokommunikation störas, dels riskerar instrumentlandningssystemen att påverkas negativt.<br>&nbsp;? Då får piloten en felaktig bild av var planet befinner sig, förklarar Thomas Enell.<br>Vill hjälpa Banverket<br>Luftfartsstyrelsen har inga sanktionsåtgärder mot andra än inom den egna sektorn: Man kan säga till flygplatsen att fortsatt verksamhet inte kan tillåtas.<br>&nbsp;? Om vi lider stor skada har vi möjlighet att föra frågan vidare via andra kanaler i lagmaskineriet. Men dit vill vi inte komma. Vi vill hjälpa Banverket, understryker Thomas Enell. Och vi vill inte få en flygplats som vi inte kan nyttja.<br>Grundfilosofin för Luftfartsstyrelsen är att resenärerna ska kunna kliva om mellan olika trafikslag. Som här flyg/tåg.<br>&nbsp;? Det vill vi uppnå i Kiruna, men vi kan inte böja oss för långt. Omöjligt? Nej, men jag vill gärna studera frågan litet mer.<br>Tekniker från både Luftfartsstyrelsen och Luftfartsverket är nu inbegripna i ett arbete för att se vad som kan göras. En träff har också hållits mellan Luftfartsstyrelsen och länsstyrelsen i Norrbotten.<br>&nbsp;? Klart är att vi vill ha en syl med i debatten. Vi har fått igång en bra dialog med Banverket. Att vi glömts bort? Nja, jag tror inte att de haft kunskaper om det här. Nu ska vi åka upp och träffa Banverket.<br>Luftfartsstyrelsen är en ny myndighet från årsskiftet och är den myndighet som har möjlighet att medge undantag från regelverket. Luftfartsverket driver som tidigare flygplatser och flygtrafiktjänst.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om