Som Kuriren tidigare har rapporterat om förbereder regeringen för att allmänt tillåta en ökning från dagens gräns på 60 tons bruttovikt till 74 ton på delar av det allmänna vägnätet. Den sammanslutning med IF Metall Malmfälten i spetsen som länge arbetat för att få till en upprustning av E10 ser allt annat än positivt på regeringens planer.
– Om man ser E10 i det skick som den är idag så tror vi absolut inte på det, säger Tomas Nilsson, ordförande i IF Metall Malmfälten.
Tyngre lastbilar skulle i längden innebära färre transporter och i slutänden även fördelar för miljön genom mindre utsläpp. Den tanken stödjer Tomas Nilsson fullt ut men han menar det skick som E10 befinner sig i idag och det faktum att vägen redan är hårt belastad kopplat till expansionen i regionen inte medger några tyngre transporter.
– Totalt sett tror jag det är bra att kunna köra tyngre transporter och stora lastbilar. Det är mer miljövänligt eftersom det kanske generellt blir färre transporter men det förutsätter att det är en väg som klarar av det och det gör inte E10 idag, säger Tomas Nilsson.
E10 går idag under öknamnet "Dödens väg" och oron finns därför att tyngre trafik alltjämt skulle innebära en ökning av allvarligare olyckor till den redan mörka statistiken.
– Att lägga in ännu större lastbilar, ja på den vägen som den är och med det underhållet så tror vi absolut att det kan innebära fler olyckor, säger Tomas Nilsson.