Experimentet genomfördes i samarbete mellan Luleå tekniska universitet, LKAB och Trafikverket och är unikt i sitt slag. När bron så småning-om rivs tas materialprov från konstruktionen, förklarar Anders Carolin, broexpert på trafkverket. Längs viadukten har mätutrustning monterats fast för att ta reda på exakt hur bron belastas.
– Med givarna kan vi mäta hur bron uppför sig under såväl normala som extrema belastningar. Eftersom att allt detta sker i full skala ger försöket ovärderlig information om hur spännarmerade
betongkonstruktioner beter sig i verkligheten, säger Thomas Blanksvärd, forskare på Luleå tekniska universitet.
Åskådarna får hålla ett ordentigt säkerhetsavstånd. Sprickorna syns tydligt i betongen och det knakar i staketet ovanpå bron. Beroende på var brottet blir kan det bli en rejäl smäll.
– Det mest troliga är att det blir en snedspricka, nu har vi belastat den främre pelaren i brospannet, säger Anders Carolin på Trafikverket.
Exakt hur bron kommer att bete sig vid extrem belastning är svårt att säga, det är ovanligt att broar prövas i full skala på det här sättet förklarar Anders Carolin. Fyra stycken hydraliska domkrafter belastar bron från ovansidan och har förankrats i marken. Kapaciteten på trycket som bron utsätts för är över två miljoner kilo. Efter ett tag hörs knaket från bron och nu har den främre pelar-en i det ena brospannet gett vika. Försöket fortsätter med de övriga pelarna.
– Med det här försöket får vi bättre resultat för uppdatering av våra modeller och kan på så sätt minimera trafikstörningar och kostnader, säger Thomas Blanksvärd.