Extremt tryck när bron skulle testas

Den gamla gruvvägs-viadukten över E 10 blev på torsdagen plats för ett forskningsexperiment. Bron belastades så mycket att ett av brospannen brast.

Fototillfälle. Testet som utfördes vid gamla gruvvägsbron gick ut på att extrembelasta bron för att se hur och var brotten sker.

Fototillfälle. Testet som utfördes vid gamla gruvvägsbron gick ut på att extrembelasta bron för att se hur och var brotten sker.

Foto: Josefin Silverberg

Kiruna2014-06-26 18:52

Experimentet genomfördes i samarbete mellan Luleå tekniska universitet, LKAB och Trafikverket och är unikt i sitt slag. När bron så småning-om rivs tas materialprov från konstruktionen, förklarar Anders Carolin, broexpert på trafkverket. Längs viadukten har mätutrustning monterats fast för att ta reda på exakt hur bron belastas.

– Med givarna kan vi mäta hur bron uppför sig under såväl normala som extrema belastningar. Eftersom att allt detta sker i full skala ger försöket ovärderlig information om hur spännarmerade

betongkonstruktioner beter sig i verkligheten, säger Thomas Blanksvärd, forskare på Luleå tekniska universitet.

Åskådarna får hålla ett ordentigt säkerhetsavstånd. Sprickorna syns tydligt i betongen och det knakar i staketet ovanpå bron. Beroende på var brottet blir kan det bli en rejäl smäll.

– Det mest troliga är att det blir en snedspricka, nu har vi belastat den främre pelaren i brospannet, säger Anders Carolin på Trafikverket.

Exakt hur bron kommer att bete sig vid extrem belastning är svårt att säga, det är ovanligt att broar prövas i full skala på det här sättet förklarar Anders Carolin. Fyra stycken hydraliska domkrafter belastar bron från ovansidan och har förankrats i marken. Kapaciteten på trycket som bron utsätts för är över två miljoner kilo. Efter ett tag hörs knaket från bron och nu har den främre pelar-en i det ena brospannet gett vika. Försöket fortsätter med de övriga pelarna.

– Med det här försöket får vi bättre resultat för uppdatering av våra modeller och kan på så sätt minimera trafikstörningar och kostnader, säger Thomas Blanksvärd.

Så gick försöket till

Gruvvägsviadukten över E10 från stadshuset till LKAB är en 55 år gammal viadukt. Det är en 120 meter lång spännarmerad betongbro i fem spann. Ett av dessa spann belastades och fick efter en snedspricka ett brott. Kapaciteteten låg mellan 2 miljoner till 2 miljoner 400 kilo. Försöket utfördes i samarbete mellan LTU, Trafikverket och LKAB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om