SSAB:s vd Martin Lindqvist pratade om att EU:s medlemsländer – precis som Sverige – har mycket att vinna på ett konkurrenskraftigt och grönt EU. Han sade vidare att implementeringen av Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), EU ETS, utvecklingen av ”gröna standarder” och dialogen med USA är viktiga faktorer för att nå det övergripande målet att stärka grön konkurrenskraft i Europa. Det skriver SSAB i ett pressmeddelande.
– Vi behöver både en grön konkurrensutsatt marknad i Europa och en grön transatlantisk marknad, säger han och fortsätter:
– Europa får inte hamna på efterkälken och måste nå klimatmålen.
I ett panelsamtal med vd:ar från LKAB, Volvo Group, Northvolt och Boliden, inför EU-kommissionärerna och ministrarna från den svenska regeringen, pratade Martin Lindqvist om övergången till fossilfri ståltillverkning till 2030.
I januari 2022 fattade SSAB:s styrelse ett policybeslut om att påskynda bolagets gröna omställning med ambitionen att i stort sett eliminera koldioxidutsläppen runt 2030, 15 år tidigare än tidigare aviserat.
– Det innebär att Sveriges koldioxidutsläpp minskas med 10 procent och Finlands med 7 procent. Vi har bevisat HYBRIT-tekniken i pilotskala och levererat fossilfritt stål till kunderna. Nästa steg är att fasa upp till demonstrationsskala, medan vi ställer om vår ståltillverkning, säger Martin Lindqvist och fortsätter:
– För att lyckas behöver vi tillgång till fossilfri el, väte och biokol.
Han nämnde också att SSAB behöver ett möjliggörande regelverk som säkerställer att EU förblir konkurrenskraftigt och levererar på klimatmålen.