Ett steg närmare dubbelspår på Malmbanan

Trafikverket vill bygga dubbelspår längs Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen och nu har man kommit en bit på vägen - arbetet med de första järnvägsplanerna är nämligen påbörjat. Men ännu finns inga pengar till projektet.

DUBBELSPÅR. Trafikverket vill bygga dubbelspår längs Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen. Nu har man kommit en bit på vägen och tagit fram de första järnvägsplanerna.

DUBBELSPÅR. Trafikverket vill bygga dubbelspår längs Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen. Nu har man kommit en bit på vägen och tagit fram de första järnvägsplanerna.

Foto: Kurt Engström

KIRUNA2017-02-03 20:24

Totalt sett handlar projektet om 13 mil nytt järnvägsspår mellan Kiruna och Riksgränsen. Malmbanan är hårt trafikerad och transportbehovet väntas öka framöver. Trafikverket menar att dubbelspår är den bästa lösningen för ge Malmbanan ökad kapacitet. Trafikverkets norska systermyndighet utreder möjligheten att bygga dubbelspår mellan Riksgränsen och Narvik.

Byggstarten skulle som tidigast kunna bli år 2019. Men enligt Tomas Tossavainen, Trafikverkets projektledare, krävs åtminstone ett inriktningsbeslut om finansieringen under detta år för att bygget ska kunna komma igång redan då. Och det är inga småpengar det handlar om, tvärtom.

– Klart det är dyrt. Ett riktmärke är att det kostar cirka en miljard kronor per mil, säger han.

LKAB kör många tåg på Malmbanan. Skulle de kunna delfinansiera projektet?

– Det kan inte jag svara på. Som det ser ut nu är det här Trafikverkets projekt helt och hållet, men det har säkert pågått diskussioner med LKAB om det här också i och med att de är en stor aktör. Men det är ju inte bara LKAB som kör på banan. Som det ser ut idag är det här ett av Trafikverkets alla projekt som ska finansieras med skattemedel, fortsätter Tomas Tossavainen.

Projektet kräver förstås noggranna utredningar. Terrängen är svår att bygga i på vissa håll längs sträckan. Samtidigt är naturen känslig. Hela sträckan är indelad i etapper och för varje etapp ska olika järnvägsplaner tas fram. Trafikverket har kommit längst i arbetet med järnvägsplanerna för de första milen norrut från Kiruna - och för sträckan Kopparåsen - Vassijaure.

– Det är för att den sträckan är en sådan flaskhals idag, förklarar Tomas Tossavainen.

Kiruna kommun har fått samrådsunderlag för ett par sträckor skickat till sig. Nästa steg för Trafikverkets del blir att ta fram en samrådshandling med en miljökonsekvensbeskrivning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!