"Ett kvitto på att det vi har tagit fram är en riktigt bra lösning"

Kiruna Wagon har tilldelats det internationella Swedish Steel Prize 2017 för sitt vagnsystem Helix Dumper. Bakom satsningen ligger en beställning från konkursade Northland Resources.

VINNARE. Kiruna Wagon tilldelades SSABs i branschen prestigefyllda pris. Förutom en prispeng på 100.000 kronor fick bolaget även en skulptur av Jörg Jeschke.

VINNARE. Kiruna Wagon tilldelades SSABs i branschen prestigefyllda pris. Förutom en prispeng på 100.000 kronor fick bolaget även en skulptur av Jörg Jeschke.

Foto: Kiruna WAGON

KIRUNA2017-05-17 12:38

Det är SSAB (Svenskt Stål AB) som delar ut priset till ett företag som har gjort en produkt som i huvudsak är gjord av stål och med stor försäljningspotential, enligt Kiruna Wagons tekniska chef Bengt Bolsöy.

Priset delades ut för 18:e året och övriga finalister var tre bolag från Sydafrika, Italien och USA.

– Det känns jättebra och det är verkligen ett kvitto på att det vi har tagit fram är en riktigt bra lösning. Det granskas av en väldigt kompetent jury och de sätter stor vikt på ett högt kommersiellt värde, säger bolagets vd Fredrik Kangas om priset.

Vagnen som prisades är en del i ett vagn- och lossningsssystem för järnvägstransporter av bulkprodukter som exempelvis malm och är tillverkad i ett starkt stål.

– Då stålet är starkare räcker det med tunnare plåtar. Järnvägarna klarar av en viss maxvikt och kan man göra vagnen lättare så kan man lasta mer vilket betyder att man drar mer last istället för tung vagn och lite last, säger Bolsöy.

Bolagets vd Fredrik Kangas säger att målet är att konkurrera ut de traditionella system där man måste stanna och vända varje vagn för sig vid lossning. Inköpskostnaden för en Helix lossningsstation är cirka 50 miljoner kronor i jämförelse med 500 miljoner vilket en traditionell högkapacitets lossningsstation.

– Man måste ha tre stycken sådana för att nå samma kapacitet. Vår vagn har ett tipphjul som går på en kurva som vänder korgen upp och ner och sedan tillbaka utan att tåget alls behöver stanna så driftskostnaden blir en tiondel, säger Kangas.

Bakom satsningen ligger det konkursade bolaget Northland Resources eftersom dåvarande logistikchefen beställde Helix-systemet.

– De hade en problemställning som gjorde att det blev för dyrt med kommersiell teknik och behövde något nytt och detta var oprövat, men de vågade satsa, säger Kangas.

– Även om de gick i konkurs har de lämnat efter sig en bra produkt som kan bli riktigt stor. Vi tror att de befintliga systemen kommer att dö ut som dinosaurierna en gång gjorde, säger Bolsöy.

Att tilldelas priset innebär för bolagets del att de får en större publik och större affärer säger Kangas och berättar att de jobbar med en ny kund i Australien som ska öppna en ny gruva med tillhörande järnväg och hamn.

– Australien är världens största gruvmarknad och vi har även LKAB som kunder. Det har varit lågkonjunktur men nu börjar man investera igen och vi hoppas att vi får några av de affärerna. Tidigare har vi bara varit aktuella för nya gruvor men de senaste månaderna har vi fått förfrågningar om att komplettera det gamla, men då handlar det om att långsamt fasa ut det gamla systemet, säger Kangas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om