– Vi kom dit, slog på telefonen och det var svart. Vi har fel abonnemang. Tele 2 ska man inte ha. Telenor ska man inte ha. Man ska ha Telia, säger Thomas Rosencrantz.
Det var starten på en prövningens dag för chokladmakaren som skulle sälja på helgmarknad i nya Kiruna. På plats så visade sig ytterligare ett problem. När kunderna skulle göra sina transaktioner till honom så fungerade det inte för många av dem.
– Knappt 10 procent av kunderna betalar kontakt resten är digitalt. Då är det ett måste att det digitala funkar.
Försäljningen ställde större tålamod och krav än vanligt på både försäljare och kund. För att få igenom transaktionerna krävdes nämligen att kunderna gick ut på gatan utanför gallerian och gjorde transaktionen därifrån. Sedan tillbaka förbi kön som väntade för att visa upp sin transaktion till Thomas Rosencrantz som inte hade någon egen kontroll eftersom hans mobiltäckning saknades.
– Det var rena cirkusen. Vi hade ingen kontroll över huvudtaget i vår telefon, det var svart. Vi kom inte in. Det tog tid och flera som stod i kö, vände och gick. Dessutom blev jag generad när jag stod och tittade på skärmarna och deras privata uppgifter. Det är nästan som att du stoppar in händerna i deras plånbok, säger han.
Han har svårt att begripa att ett nytt handelscentrum inte fungerar digitalt för alla.
– Först blev jag riktigt förbannad. Man bygger en ny stad, 2022, och alla skall ha vatten, ström och digital förbindelse där, säger Thomas Rosencrantz.
En butikschef i en av galleriabutikerna fick byta abonnemang i samband med butiksflytten. Fortfarande finns dock problem.
– Många som ska överföra mellan sina egna konton måste gå ut ur gallerian för att få kontakt. Sedan får de komma in i gallerian igen för att göra en betalning, säger hon.
I juletider ska kunderna lösa in sina företagspresenter som ofta är presentkort för lokala handel. Man löser in gåvan via en app.
– Har du Tele 2 eller något av de andra operatörerna så kan du inte genomföra en betalning via appen.
Tora Lindberg, Kiruna bokhandel, upplever att besökare blir förvånade eftersom de kommer till ett helt nytt centrum och det mest basala inte fungerar.
– Mobiltäckningen är urusel. Hos oss går det att genomföra betalningar och swisha. Men så fort det kommer en gäst eller Kirunabo som inte har Telia så är det jättesvårt att komma ut på nätet. Det tycker jag är under all kritik att man inte fått det på plats, det borde ha varit bland de första prioriteringarna med det samhälle vi lever i idag, vi är ju digitala och då måste det funka, säger hon.
Kommundirektören i Kiruna, Johan Bergstad, är mycket väl medveten om situationen.
– Tele 2 och Telenor funkar sämre i nya centrum. Det får direkt påverkan på vårt näringsliv. Jag var själv inne hos min frisör här i nya centrum och de kan inte ringa från sin salong, säger han.
Vad gör ni från kommunen för att trycka på?
– Vi har legat på. Telia har fått påtryckningar från näringslivet så det står en tillfällig station på en av arbetsplatserna. Men det är en tillfällig lösning det också. Men vi måste ju få in de andra operatörerna också. Våra medborgare betalar också deras avgifter. Vi är i slutförhandlingar med Tele 2, som ska uppföra en tillfällig lösning inom kort. Men inga tidsperspektiv är angivna ännu.