Etappvis flytt av infarten

Vägverket retirerar allteftersom sprickbildningen breder ut sig i Kiruna.

Förstudien anger också två alternativ till förbifarter runt Kiruna.

Dessutom utreds ny infart för tung LKAB-trafik via väg bakom Kiirunavaara. 

KIRUNA2006-05-10 06:30
<FONT face=Interstate size=2>
<P align=left></FONT><FONT face="Charter ITC" size=1>Kuriren beskrev redan i höstas planerna för framtida allmänna vägnätet i Kiruna när tätorten förändras på grund av sprickbildningen från gruvan.</P>
<P align=justify>Under hösten färdigställde Vägverket en förstudie som i huvudsak följer de tidigare riktlinjerna.</P>
<P align=justify>Metodiken blir att successivt flytta genomfartsleden och Nikkaluoktavägen när zonerna med sprickbildning expanderar.</P>
<P align=justify>Dagsläget är så att trafiken genom Kiruna viker av söderut vid infartsrondellen nära Tuolluvaara. Därefter kör man längs Lombololeden, snuddar Lomboloområdet, passerar brandstationen, följer järnvägen och når gamla norra utfarten nedanför stadshuset.</P>
<P align=justify>Allt på en för 50 miljoner kronor rätt nyligen upprustad väg. </P>
<P align=justify>Här är huvuddragen i de framtida planerna:</P></FONT><FONT size=1>
<P align=justify></FONT><FONT face="Charter ITC" size=1><B>Etapp 1</B>, 2012?2020. Trafiken går längs Lombololeden som tidigare, men leds vid Nikkaluoktarondellen in mot centrum och via Hjalmar Lundbohmsvägen förbi stadshuset och ner mot den nu flyttade järnvägen. Tillfarten mot LKAB flyttas till norr om nuvarande järnvägsstationen.</P></FONT><FONT size=1>
<P align=justify></FONT><FONT face="Charter ITC" size=1><B>Etapp 2</B>, 2015?2025. När sprickbildningen når Nikkaluoktarondellen retirerar genomfartsleden ytterligare. Nu svänger man mot centrum redan vid rondellen nära Rymdhuset, passerar Coop Forum och puttrar vidare på Hjalmar Lundbohmsvägen, som etapp 2. Nikkaluoktatrafiken går nu på en nybyggd led söder om Ala Lombolo, på Vallgatan och till Österleden. </P></FONT><FONT size=1>
<P align=justify></FONT><B><FONT face="Charter ITC" size=1>Etapp 3</B>, 2020?2035. Här kan inte Hjalmar Lundbohmsvägen användas längre. En ny väg byggs i gränsområdet mellan deformationszonen och den kvarvarande bebyggelsen, ungefär längs nuvarande Kyrkogatan. I övrigt som etapp 2.</P></FONT><FONT size=1>
<P align=justify></FONT><FONT face="Charter ITC" size=1><B>Etapp 4</B>, 2030?2050. Ombyggnadsetappen innebär att genomfartstrafiken flyttats ytterligare mot nordost. Nuvarande Adolf Hedinsvägen kan under del av perioden nyttjas som genomfartsled.</P>
<P align=justify>Vägverket pekar i förstudien ut två huvudkorridorer för framtida förbifarter runt Kiruna, om detta skulle visa sig vara nödvändigt. Den västliga har två alternativ som båda följer Banverkets järnvägskorridorer nära Kiirunavaara respektive längre västerut mot Mettäjärvi.</P>
<P align=justify>Den östliga går från nuvarande infartsrondellen vid Tuolluvaara åt nordväst och vidare söder eller norr om Luossavaara.</P>
<P align=justify>LKAB och Vägverket utreder också en ny infart för tung trafik via Nikkaluoktavägen, runt Kiirunavaara och vidare till LKAB-området.</P>
<P align=justify>? Vi har fört diskussioner med LKAB, säger Erik Palmqvist på Vägverket Region Norr. En del av den tunga trafiken till LKAB skulle på det här sättet få kortare väg. </P>
<P align=justify>Lastbilstrafiken till gruvområdet är intensiv. I snitt går 800 lastbilar per dygn till och från LKAB.</P>
<P align=justify></P></FONT><FONT face=Interstate size=1>
<P align=right></FONT> </P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om