Esrange provflyger japanskt

Inom kort görs första flygningen på Esrange med modellen till en japansk rymdfärja.
Flygningen sker i överljudsfart via släpp från en ballong på 30 kilometers höjd.
Fallskärm och airbags ser till att landningen blir skonsam.

KIRUNA2003-06-04 06:30
Intresset för rymdfärjor är växande.<br>Anledningen är främst ekonomisk. Återvinning är inte bara ett nyckelord för sopor.<br>Säker nedfärd och landning är en annan aspekt på rymdfärjeprojekten.<br>De två japanska rymdorganisationerna NASDA och NAL driver ett projektet som syftar till en framtida japansk rymdfärja. När den ska flyga på riktigt är oklart. De kan hända att projektet stannar på modellstadiet om pengarna för rymdverksamhet i Japan tryter.<br>Modellen som ska flygas på Esrange benämns HSFD, High Speed Flight Demonstration. Den är 3,8 meter lång och har en spännvidd på 2,4 meter. Vikten är 500 kilo.<br>Fyra flygningar<br>Tidigast på lördag sker den första av fyra planerade flygningar. <br>&nbsp;? Fyra flygningar är bingo, säger Esrange projektledare Mikael Viertotak. Vädret styr och experimentet måste lyckas så att inte farkosten går sönder vid landningen. De har bara en farkost. Reservdelar finns, men inte till allting. Om den blir tillräckligt skadad måste de åka hem.<br>Vid flygning fraktas HSFD upp med en stratosfärballong till 31 kilometers höjd över Esrange skjutfält.<br>Luftkuddar<br>Därifrån släpps modellen och flyger i överljudsfart till 1.300 meters höjd. Då utvecklas fallskärmen. <br>För att inte den jordiska kontakten ska bli för häftig blåses airbags, luftkuddar, upp precis innan landning.<br>Nerfärden styrs automatiskt. 14 olika landningsplatser finns inprogrammerade i farkostens dator. Anledningen till att så många alternativ finns är att man i förväg inte riktigt vet var någonstans över skjutfältet som släppet av HSFD sker.<br>Under färden ser 30 olika sensorer till att aerodynamiska data registreras för senare utvärdering.<br>Lyfter med bärraket<br>Uppsändning och kontroll av ballonglyftet sker i samarbete mellan franska CNES och Rymdbolaget. <br>I höstas testades modellen med landning på bana. Detta skedde på Christmas Island i Stilla havet.<br>Uppskjutningen av den eventuella fullskalefarkosten planeras ske på samma sätt som med de amerikanska rymdfärjorna, alltså med bärraket.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!