En utredning i rekordfart

Det är mycket nu.
Kirunajärnvägen är en av Banverkets största utmaningar genom tiderna.
Tiden är knapp och projektet mycket komplext.
? Men rent järnvägstekniskt är det inte så svårt, säger Robert Eriksson, Banverkets projektledare för nya järnvägen i Kiruna.

KIRUNA2006-05-11 06:00
<P>När uppsprickningen drar österut mot Kiruna tätort slukas Malmbanan. Efter att spåret legat tryggt i drygt 100 år stundar förändring. Redan 2012 måste en ny järnväg vara klar förbi Kiruna.<BR>Och detta innebär spaden i jorden under sommaren 2009.<BR>Förutom den tajta tidsplanen är projektet komplicerat. Rent järnvägs­tekniskt är inte Kirunajärnvägen så svår att bygga, menar 2000-talets rallare. Men innan bygget startar måste ett myller av faktorer ha pusslats ihop till ett paket som passar alla inblandade på bästa möjliga sätt.<BR>? Det finns väldigt få fasta förutsättningar eftersom alla parter planerar samtidigt, framhåller Robert Eriksson. Oftast har man ju åtminstone en kommunal översiktsplan att planera mot, men här sker allt samtidigt. I takt med att planeringen fortsätter kan förutsättningarna därför förändras under resans gång.<BR><STRONG>Kritisk punkt</STRONG><BR>I den järnvägsutredning som pågår har Banverkets arbete snart nått en kritisk punkt för att tidtabellen ska hålla.<BR>? Risken är att vi inte hinner ta hänsyn till och arbeta in nya större förändringar som kommer in sent i processen.<BR>Banverket måste för alla tre järnvägskorridorer som ingår i pågående järnvägsutredning ta hänsyn till övrig planering. Här finns Kiruna kommuns arbete med ny översiktsplan, Vägverket med E 10 och andra allmänna vägar, Vattenfall ? som bland annat måste bygga ett nytt ställverk nära järnvägen ? och LKAB:s nya anläggningar, inklusive ny terminal. Nytt resecentrum och godsbangård ingår också i bilden.<BR><STRONG>Kommer i konflikt</STRONG><BR>Dessutom tvingas Banverket ta hänsyn till en mängd olika riksintressen: Mineraliseringar ? alltså möjlig framtida gruvverksamhet, rennäringen med flyttleder, kommunikationer i form av E 10 och flygplatsen, naturområden samt tätorten i sig som ett kulturområde. Själva Malmbanan är också ett riksintresse. <BR>? Hur vi än planerar kommer vi i konflikt med något riksintresse, poängterar Robert Eriksson.<BR>Vad är du mest orolig för i nuläget?<BR>? En mängd olika varianter finns i de järnvägskorridorer som vi arbetar med. Jag är bekymrad över att vi får för mycket att utreda under alltför komprimerad kort tid. Vi vill renodla alternativen och fördjupa oss inom de korridorer som vi ska jobba vidare med.<BR>? Men vi har också överprövningar och överklagningar som kan dyka upp i ett senare skede. Med många sådana blir läget kämpigt eftersom tidsplanen är pressad. <BR>Allt brådskar. Järnvägsutredningen görs på 16 månader mot normalt två år.<BR>? Vi måste vara oerhört aktiva för att hinna med allt.<BR><STRONG>Viadukten ersätts</STRONG><BR>I dag håller tidsplanen mot färdigställande 2012. Åtgärder vidtas under tiden för att säkra befintliga banan. Viadukten till Ön ersätts exempelvis redan i höst av en bankfyllning. I övrigt finns beredskap för grundförstärkningar och hastighetsnedsättningar.<BR>? I värsta fall kanske vi måste ordna en provisoriskt lösning om markdeformationen går snabbare. Vi har ingen detaljerad tidsplan för det ännu, men ska ta fram en sådan omgående. <BR>Totalt är i dag ett 30-tal personer på Banverket inblandade i järnvägsutredningen, varav sex på heltid. Dessutom är ett 30-tal konsulter engagerade på hel- eller deltid.</P>
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1183423&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Läs fler artiklar här</A></STRONG>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!