En skola för alla i Kiruna
I samverkan med den statliga myndigheten Pedagogiska institutet har Kiruna inlett ett trestegs-arbete för att förbättra den pedagogiska situationen för de uppskattningvis 3-4 procenten elever med neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD, Aspbergers och autism. I torsdags startade andra steget i satsningen i form av en distansutbildning för personal inom förskola, grundskola och gymnasium.
Enligt Birgit Asplund, verksamhetschef elevhälsan Kiruna, har 3-4 procent av kirunas elever någon form av neuropsykiatrisk handikapp som kan sägas ha en gemensam nämnare i svårigheter att rikta uppmärksamhet mot andra människor.- Egentligen är det här något man skulle ha haft med när man tog skollagen i mitten på 1940-talet och då talade om en skola för alla. Nu har vi i Kiruna getts möjligheten genom det samarbete vi nyligen utvecklat med pedagogiska institutet. Vad behöver vi utveckla inom skolan i Kiruna och vilka önskemål har lärarna var den fråga vi ställde, berättar hon.Och på lärarnas utbildningsönskelista fanns sedan tidigare ett uttalat utbildningsönskemål om de neuropsykiatriska elevernas behov.Nästa fas blir etablering av ett nätverk för långsiktigt upprätthållande av de nyvunna kunskaperna.- I distansutbildningen finns lärare med från varje rektorsområde och då får vi bilda ett nätverk med en deltagare från den studiegruppen i nätverket som i sin tur får bevaka det nya som händer och föra tillbaks det till nätverket och hålla den här kunskapen aktuell och levande, säger Birgit Asplund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!