Den nya järnvägsstationen har varit återkommande aktuell i Kirunapolitiken. Nu senast dök den upp som hävstång i debatten kring detaljplanerna för Kiruna centrum. I dagarna färdigställdes den åtgärdsvalstudie som Trafikverket skulle haft färdig i mars där man djupdykt i de olika alternativ till ny placering av järnvägsstation.
– Tillsammans med studien finns en samhällsekonomisk bedömning där vi beräknat kostnaderna för de fem lokaliseringarna, säger Helena Eriksson, regionchef Nord vid Trafikverket.
Billigast blir inte helt oväntat att göra om den nuvarande tillfälliga järnvägsstationen till en permanent lösning, där bland annat trippelspår skulle till. Det skulle kosta 249 miljoner kronor. Det dyraste alternativet som utretts landar på den nätta summan 1,1 miljarder kronor och då skulle järnvägsstationen läggas i nya centrum men också ha en anslutning till flygplatsen. Men Trafikverket är långt ifrån klara med placering av ny järnvägsstation i nya Kiruna centrum.
– Nu fortsätter vi arbetet i tre steg. Vi måste dels göra en fördjupad teknisk utredning av den nuvarande tillfälliga järnvägsstationen där effekterna, hållbarheten och konsekvenserna av klarläggs, säger Helena Eriksson.
Livslängden på den nuvarande stationen påverkar helt enkelt hur bråttom det är med del två i det fortsatta arbetet – färdigställandet av en järnvägsplan. Något som kan ta mellan 3-5 år och där man efter ungefär halva tiden beslutar en plats för ny järnvägsstation.
– Dessutom kommer vi att samarbeta med kommunen för att förbättra skyltningen vid målpunkter till och från den nuvarande stationen.
Dessa tre steg kommer att finansieras av LKAB med hänvisning till minerallagen och att det är just den fortsatta gruvbrytningen som orsakar flytten av järnvägsstationen i synnerhet och Kiruna i allmänhet.
Kommunalrådet Kristina Zakrisson säger att hon känner ytterligare trygghet efter att ha läst rapporten och noterar att man tagit hänsyn till samhällseffekterna av en centrumnära järnvägsstation.
Hur ser du på kostnaden?
– Järnväg kostar pengar, det visste vi ju redan. Men kan staten betala för en höghastighetsjärnväg som ska täcka tre storstäder kan de öppna börsen även här.