Elva alternativ blev tre

Elva alternativ har blivit tre.
Banverket presenterar nu de slutgiltiga alternativen till ny järnvägsdragning genom och förbi Kiruna.

KIRUNA2005-12-21 06:30
Pusselbitarna kring den framtida gruvbrytningen börjar falla på plats. Banverket, som måste ha byggt färdigt den nya järnvägen till 2012, har bestämt sig. <br>Av de tidigare elva förslagen på alternativ järnvägsdragning återstår nu endast tre. <br>De tre alternativen, två västliga och ett östligt, ska nu utredas ytterligare. <br>Tre alternativ<br>Alternativen är: <br> Mettäjärvi?Viscaria. Alternativet utgår i höjd med Kalixfors flygplats och löper i nordvästlig riktning in mot Rautas domänreservat. Sedan viker sträckningen av åt nordost och går in en cirka en kilometer lång tunnel. Total längd cirka 18 kilometer.<br> Kiirunavaara. <br>Går i sydvästlig riktning upp mot Kiirunavaaras sydvästra sluttning. Sedan in i en cirka fem kilometer lång tunnel som mynnar ut på norra sidan av Kiirunavaara. Total längd cirka 15 kilometer. <br> Jägarskolan?Tuolluvaara.<br>Sträckningen går väster om -Tuolluvaara och in på området Jägarskolan för att sedan fortsätta norr- och österut. Detta alternativ kräver inga tunnlar. Total längd cirka 24 kilometer.<br>Beslut i mars<br>I mars 2007 ska ett av järnvägsalternativen koras till vinnare.<br>&nbsp;? Det här är en konsekvens av den förstudie som gjorts. Vi bedömer att de här alternativen är de mest gångbara och de ska utredas lika noga, säger Staffan Lundberg, informationsansvarig Banverket.<br>&nbsp;? Vi ska gå på djupet och utreda alternativen ur alla möjliga vinklar.<br>Miljö och rennäring<br>Banverket måste bland annat ta hänsyn till rennäringens intressen, miljön i stort och övriga kommunikationer. Anläggningskostnaden för respektive alternativ hamnar på mellan 1,15 miljarder kronor och 1,85 miljarder kronor.<br>&nbsp;? Det måste noggrant klargöras vilka konsekvenser de olika alternativen ger och vilka effekter de får på samhället, säger Staffan Lundberg.<br>&nbsp;? Vi ska bygga en järnväg som ska trygga morgondagens godstransporter och persontrafiken, fortsätter han.<br>Kirunaborna ska få vara med<br>De alternativ som valdes bort hade sämre anläggningskostnader, skulle gjort ett större intrång på miljö och rennäring, låg för nära deformationszoner och hade för lång byggtid.<br>Precis som tidigare ska Kirunaborna få vara med och tycka till i frågan om järnvägen, samråd sker i början av april nästa år.<br><br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om