Elever besvikna på Connex

De skulle ha deltagit i Same, Same-träffen i Stockholm.
Men tågresan slutade i Mellansel och efter 31 timmar var de tillbaka i Kiruna.
? Klart man är besviken, säger Fredrik Stålnacke, elev på Högalidskolan.

KIRUNA2004-05-14 06:30
I tisdags åkte fyra elever och två lärare från Högalidskolan med tåg från Kiruna mot huvudstaden. Under onsdagen skulle de medverka i Same, Same-träffen, en del av regeringens nationella informationssatsning om samer och samisk kultur.<br>Oframkomlig<br>Men det gick inte riktigt som planerat. Vid den tidpunkt då tåget enligt tidtabell skulle ha rullat in på Centralstationen, halv åtta på morgonen, stod tåget i stället stilla en bit söder om Mellansel. På grund av att ett ståltåg på väg söderut spårat ur, var järnvägen oframkomlig och flera tågset tvingades vänta i skogarna runt Mellansel.<br>Då Banverket åtgärdat problemet var klockan redan alldeles för mycket. Kirunasällskapet skulle inte nå Stockholm förrän vid 19-tiden och då var Same, Same-träffen avslutad sedan två timmar tillbaka. Besvikna fick åttondeklassarna och deras lärare finna sig i att ta nästa norrgående tåg tillbaka till Kiruna. Tågbyte skedde på plats i skogen och efter en resa på totalt 31 timmar var de åter i gruvstaden.<br> ? Vi såg fram emot att få vara med på träffen så det är klart att man blev besviken, säger Fredrik Stålnacke.<br>Tappar respekt<br> ? Efter det här har man tappar lite respekt för att åka tåg. Det känns som om man hellre tar flyget nästa gång.<br>Läraren Linda Siljegren är förvånad över Connex sätt att agera.<br> ? De varken informerade oss om vad som hänt eller satte in alternativ trafik, till exempel buss.<br>Gunnar Nyman på Connex pressjour i Boden, säger att omständigheterna var olyckliga men bortom deras kontroll.<br> ? Banverket sköt besluten framför sig timma efter timma. Hade de från början sagt att det skulle ta åtta till tio timmar att fixa rälsen, hade läget varit annorlunda. Då hade vi hade kunnat agera på ett annat sätt.<br>Så fort det var möjligt<br>Enligt Banverket skedde arbetet med rälsen så fort det var möjligt.<br> ? Så fort hjälp är på plats kan vi ge en bra prognos på hur lång tid arbetet kommer att ta, säger Hans Gothefors, informationsansvarig på Norra banregionen.<br>Huruvida de besvikna resenärerna kan få ersättning från Connex eller inte, är oklart.<br> ? Hade Connex orsakat felet hade ersättning varit självklart, men det här låg ju utanför vår kontroll. Jag rekommenderar ändå alla att ta kontakt med vår bokning och att skicka in ett ersättningsanspråk. Kanske kan vi utreda möjligheten om det går att göra något för eleverna längre fram, säger Gunnar Nyman.<br><br>linda.alfredsson@kuriren.com<br>0980/831 25
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om