I somras startade LKAB med provbrytning av järnmalm i Mertainen, 13 kilometer norr om Svappavaara. Malmen körs sedan med lastbilar till Svappavaara för förädling. Den tunga malmtrafiken drar dock med sig sten och grus ut på E 10.
"Bara ducka"
Ulf Ågren pendlar dagligen till jobbet i Kiruna. I fredags fick han möte med en malmbil och en stor sten kom flygandes mot hans vindruta. Nu har han fått nog.
- Det är katastrof alltså. Jag kör där varje dag för jag pendlar från Svappavaara till Kiruna. Det är bara att ducka när man möter lastbilarna, säger Ulf Ågren.
Bilen har han bara ägt ett par månader och nu måste han byta vindruta eftersom stenskottet är så stort att det inte går att reparera.
- Det är bara att köra tills rutan faller ihop, det är ingen idé att byta, då får jag byta nästa vecka igen, säger han besviket.
Många drabbade
Flera som Kuriren har talat med vittnar om samma sak. E 10 från Mertainen mot Svappavaara är ibland värre än en grusväg och det rasslar till rejält av alla stenar när man hamnar bakom eller får möte med en malmbil. En annan säger att hon lärt sig att det inte går att köra nära malmbilarna eftersom det regnar stenar från dem. Även glasmästarna i Kiruna har fullt upp med att laga stenskott och de flesta som fått rutan skadad har kört mellan Svappavaara och Kiruna.
- De flesta har fått sina stenskott mellan Svappavaara och Kiruna, säger en av Kirunas glasmästare.
Söker lösning
Det är Trafikverket som ansvarar för underhållet av allmänna vägar men driftledaren Karl Thyni säger sig inte ha fått uppgifter om att det varit några problem vid Mertainen. Samtidigt säger han att de ställer krav på att man inte får dra med sig sten och sörja ut på vägen. Nu kommer han att ta kontakt med LKAB för att försöka hitta en lösning.
Skall åtgärdas
- Jag kommer att ta upp det här med LKAB, att de får rengöra vägen och hålla den fri från sten på något sätt, säger Karl Thyni.
Det är LKAB:s dotterbolag KGS som har stått för produktionen vid gruvan i Mertainen och de har även ansvarat för att sopa bort sten och grus som följt med ut på landsvägen.
- Vi har sopat regelbundet och det hade vi med i vår riskanalys, säger Peter Söderman, vd för KGS och fortsätter:
- Om det är så att det har kommit ut material nu så får jag be någon titta på det.