Dyra 90 minuter i luften

Nyligen presenterades direktflyg till Köpenhamn. Senare projektet om ett begränsat antal turistflygningar från Tokyo. Men hur står det till med den överlägset populäraste standardlinjen mellan Kiruna och Stockholm?

INGA KONKURRENTER. Trots att flygplatsen står inför ombyggnationer efter ökat kundunderlag är SAS ensam operatör på Kiruna flygplats och prisbilden på biljetter är hög under juli och augusti.

INGA KONKURRENTER. Trots att flygplatsen står inför ombyggnationer efter ökat kundunderlag är SAS ensam operatör på Kiruna flygplats och prisbilden på biljetter är hög under juli och augusti.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2012-07-21 06:00

Till turistföretagens och många privatpersoners glädje introduceras i december i år direktflyg till Köpenhamn med SAS som operatör.

För några dagar sedan meddelade också flygbolaget att ett begränsat antal flygrutter kommer att gå mellan Tokyo och Kiruna.

Den allra populäraste linjen, 90 minuters resa mellan Kiruna och Stockholm, har dock varit utan större nyheter under en längre period och har ensam trafikerats av SAS sedan januari förra året. Det innebär också förändrat utgångsläge för prissättning.

I dag kostar billigaste enkelbiljetten under juli månad 1.120 kronor (avgår 30 juli, bokad 19 juli) via lågpriskalendern på SAS hemsida.

Men en likadan ekonomibiljett ett annat datum i juli kan också kosta 2.210 kronor. En så kallad "fullflex"-biljett 3.160 kronor enkel väg. Johan Dyrendahl, pressansvarig för SAS Sverige, säger att flygbolagets priser styrs helt av efterfrågan.

- Då vi är ensamma på en rutt ökar trycket och antalet lediga flygstolar minskar. Billiga biljetter kan man hitta via våra kampanjer, säger Johan Dyrendahl.

"Kände katastrof"
Gunnar Selberg, chef över Kiruna Guidetur, ser ett tydligt samband mellan det lägre antalet turister i dag och SAS monopol på rutten.

- I januari 2011 kände vi bara "katastrof". Då slog priserna i höjden fruktansvärt mycket men i år har SAS dock gjort bra i att lägga till fler flighter och inte minst de nya rutterna, tycker Gunnar Selberg.

Redan på hösten 2010 meddelade det norska lågprisbolaget Norwegian att de slutar flyga linjen mellan Kiruna och Stockholm efter årsskiftet 2010-2011. SAS svarade då med att lägga in extra flighter mellan Kiruna och Stockholm.

- Jämfört med fjolårets katastrofår har vi ändå gått upp i volym. Men Kiruna hade självklart gynnats av konkurrens, säger Gunnar Selberg.

Resenärerna ökar
När Norwegian drog sig ur var det ett bakslag för Kiruna flygplats. Men flygplatschef Peter Salomonsson ser positivt på framtiden och säger att resenärerna i själva verket ökat liksom avgångarna.

- SAS har förstått behovet och kontinuerligt lägger man in fler avgångar vilket vi är mycket nöjda över. Priserna ska inte vara svindyra men en för billig flygbolagsstrategi kanske inte heller är bra i längden, säger Peter Salomonsson och tillägger:

- Norwegian fick aldrig riktigt bra lönsamhet på linjen och därför drog man sig ur.

Till dess någon annan aktör börjar trafikera linjen är resenärers enda val att betala dagens biljettpriser, om man inte bokar långt i förväg vill säga.

- Privatresenärer kommer över de billigaste biljetterna genom att boka i god tid i förväg. Bortåt två månader, säger Johan Dyrendahl från SAS.

Fram till januari 2011 trafikerade både lågprisbolaget Norwegian och SAS rutten mellan Stockholm och Kiruna. Biljetterna var då billigare, under onsdagarna kunde en enkelbiljett bokas för så lite som 299 kronor. Norwegian trafikerade, i likhet med SAS, två gånger per dag beroende på veckodag. Vid hög belastning lade Norwegian också in större flygplansmodeller vilket bidrog till fler flygstolar under vissa storhelger och lov. SAS är ett fullservicebolag utan så kallade "dolda avgifter" medan Norwegian är ett lågprisbolag där passagerarna bland annat får betala för incheckat bagage.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om