Dialog ger hopp

Krav på bättre standard och kortare restider framfördes i går till Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert.
? Skulden för situationen är fördelad på många aktörer, säger Staffan Widlert men medger samtidigt att avtalet med Connex inte fungerat som det var tänkt.

KIRUNA2005-12-01 06:30
Staffan Widlert besökte i går Kiruna för att diskutera kommunikationer i allmänhet och tågtrafiken i synnerhet. <br>Den vagnpark som trafikerar sträckan Luleå?Narvik, men även nattåget Stockholm/Göteborg?Luleå, är i dåligt skick och minst sagt sliten.<br> Efter att ha blivit informerad säger sig Staffan Widlert nu ha förstått vidden av problemet. <br>Undermålig<br>&nbsp;? Jag har bland annat förstått vikten av dagtågtrafikens betydelse. Kvaliteten på vagnarna har länge varit undermålig men nu pågår ett arbete med att rusta upp befintliga sov- och liggvagnar. Och så fort det finns andra vagnar att ta in ska 1960-talsvagnarna skrotas, säger Staffan Widlert. <br>Ny upphandling<br>Hur snabbt en positiv förändring kan komma till stånd är dock oklart. Till sommaren 2008 ska Rikstrafiken ha gjort en ny upphandling av tågtrafiken i norr och då kanske en del vagnar kan bytas ut. Ett annat alternativ är att Länstrafiken köper in vagnar som kan trafikera länet. <br>&nbsp;? Men vi har inte fått något direktiv om att göra en sådan upphandling, säger Hans Swedell (m), styrelseledamot i Länstrafiken och tillika kommunstyrelsen vice ordförande. <br>&nbsp;? En serie olyckliga omständigheter har tyvärr gjort att kvaliteten blivit eftersatt. Man har inte underhållt vagnarna och det har varit svårt att få tag i tågmaterial. Det är som om en gammal surdeg förföljer tågen i Norrbotten. <br>Staffan Widlert erkänner att den upphandling som Rikstrafiken gjorde med Connex, kunde ha varit betydligt bättre. <br>Dåliga avtal<br>&nbsp;? Rikstrafiken har skrivit dåliga avtal utan förbehåll och sanktionsmöjligheter. Det var ett väldigt billigt men dåligt pris, säger Staffan Widlert. <br>&nbsp;? Vi kan inte lasta operatören för de dåliga vagnarna, de var i dåligt skick redan vid övertagandet, men vi kan formulera hur tågen ska skötas och vilket vite som gäller om de missköter sig. Hittills har det varit en låst situation, ingen har fått upprusta vagnarna. <br>Kostsam affär<br>Om Länstrafiken skulle välja att köpa in egna tåg blir det förstås en kostsam affär. Ett så kallat Reginatåg går lös på i runda slängar 50 miljoner kronor. Dessutom måste man betala mellankostnaden till operatören för de tåg som tas ur trafik. <br>Men ett Reginatåg skulle betyda mycket för resenärerna, inte minst för funktionshindrade och de många äldre som tvingas göra sjukresor till Gällivare och Sunderby sjukhus. <br>Resandet ökar<br>Malte Heikki, som på kommunikationsrådsmötet i går representerade Kirunas samtliga pensionärsorganisationer, förklarade för Staffan Widlert hur det ligger till. <br>&nbsp;? Sjukvården förändras i länet och resandet kommer bara att öka. Om jag ska åka till Sunderby sjukhus måste jag stiga upp klockan halv fem på morgonen för att hinna med sextåget till Luleå. Efter mitt läkarbesök måste jag vänta tills tåget går tillbaka på eftermiddagen. Hemma i Kiruna är jag inte förrän halv nio på kvällen, säger Malte Heikki. <br>Malte Heikki var nöjd efter mötet med generaldirektören. <br>&nbsp;? Det var en bra diskussion och han förstod vår frustration. Jag förstår att Widlert inte kan ge några löften, men vi vill se resultat så fort som möjligt. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om