Det okända i djupet

Vad döljer sig i djupet under Kiruna?
En del är känt om malmkroppen, men långtifrån allt.
Försiktiga beräkningar ger vid handen att malmen räcker i 50 år.

KIRUNA2006-05-03 06:00
Det okända i djupet. Låter som en spännande film eller bok. Men för alla som är beroende av järnmalmen i Kiruna är saken än mer fängslande. Malmkroppen i Kiruna är nämligen närmast en grundplåt för kommunens framtid, rymdindustri och turistnäring får ursäkta. En hel del är känt om hur malmkroppen ser ut, var den går och hur djupt den sträcker sig. Malmen ligger som en jättelik skiva, en skiva som vid brytningens barndom började vid markytan. Malmkroppen går mot djupet, men hur långt ner vet man inte. Den huvudnivå, gruvans E 4, som brytningen i dag utgår i från ligger på nivå 1045. Just ovissheten gör att fantasin släpps loss. <BR><STRONG>Vad ruvar där nere? </STRONG><BR>- Mycket är outforskat, vidimerar Christina Dahnér Lindqvist, verksamhetschef inom bergmekanik vid LKAB. <SPAN class=mr>Etappvis </SPAN>I gruvans värld arbetar man etappvis, mot varje ny huvudnivå som byggs. Inför varje steg nedåt mot anläggande av ny huvudnivå - malmen bryts ovanför denna - tas bra underlag fram. <BR>- Det som finns under huvudnivån väntar man med att undersöka, förklarar Christina Dahnér Lindqvist. Undersökningsborrningar mot en kommande huvudnivå görs från orter som ligger på huvudnivån som är i drift. LKAB säger sig ha små eller inga praktiska möjligheter att undersökningsborra än djupare, kanske mot 3.000 meter. <BR>- Vi kan inte göra detta med konventionella metoder. Extrema metoder finns men sådana borrningar kostar ofantliga summor pengar. Christina Dahnér Lindqvist klargör att de flesta gruvor jobbar som LKAB. <BR>- Men vi har internationellt sett mycket god framförhållning. Vi vet hur vi ska bryta närmaste 20 åren, vilket är mycket ovanligt jämfört med andra gruvor som kanske planerar tre-fyra år framåt i tiden. <SPAN class=mr>Ekonomiskt brytvärd </SPAN>Hon avfärdar att LKAB vill hemlighålla vad som finns i malmväg av affärsskäl. Den information som finns om malmfyndigheten är officiella handlingar, gamla geofysiska mätningar som visar på en magnetisk avvikelse <BR>- Kirunas järnmalm, magnetiten, är naturligt magnetisk - ner mot 2.000 meter. - Om det är malm, det vill säga ekonomiskt brytvärt, vet vi inte, påpekar Christina Dahnér Lindqvist. Vi vet inte hur bra kvalitén är på mätningarna. Därför kan man inte göra en bedömning om det är troligt att mineraliseringen fortsätter under 2.000 meter eller inte. Från en undersökningsort på nivå 1060, i anslutning till dagens huvudnivå, har LKAB borrat ner mot 1.400 meter. Enstaka hål går 100 meter längre ner. Därefter är det mer eller mindre svart, så att säga. Hur djupt som det är möjligt att bryta järnmalm är både en teknisk och ekonomisk fråga. Ju djupare man går, desto större blir de så kallade bergspänningarna. En bergspänning är en belastning som är bunden i bergmassan och spänningarna kan orsak ras i tunnlar och orter. Teknik finns att lösa de problemen, men denna kostar. En annan nackdel är att kostnaderna för att ta upp malm och gråberg ökar med djupet. Dessa transporter är är enormt energikrävande. Vi snackar om 23 miljoner ton som ska lyftas 1.000 meter upp. 5.700 malmtåg. Även gruvvattnet måste upp via pumpning. Och gruvfolket ner och upp med hjälp av bilar, vilket kostar tid. <SPAN class=mr>Driver en ramp </SPAN>LKAB driver i dag en ramp, en tunnel, mot nivå 1365. En ny huvudnivå är inte beslutad av styrelsen och LKAB ritar just nu för den nivån. <BR><STRONG>För oss utomstående kom budet om uppsprickning och stadsflytt mycket oväntat?</STRONG> <BR>- Detta finns skrivet om i en artikel i LKAB:s interntidning redan 1978. Och även länsmedia hade något i slutet på 1970-talet. Men frågor kommer och går och människor minns inte alltid saker så hemsk länge heller. <BR>- Vi har vid flera tillfällen, både på 1980-talet och 1990-talet, frågat Banverket om hur stora rörelser järnvägen tål. Så de kan inte ha varit omedvetna om vad som var på ingång. Tidsperspektivet är dessutom svårt att uppskatta. <BR>- Vi fick ett scenario där uppsprickningen gick fortare än beräknat, konstaterar Christina Dahnér Lindqvist. Det snabbare förloppet kan ha berott på att LKAB till viss del förändrade brytningsmetodiken. Eller/och att bergmassan har sämre kvalité här i dalgången än på bergssidorna.
FAKTA
<STRONG>Vid bedömning </STRONG>av hur mycket malm som kan finnas i Kirunagruvan nämns två begrepp: Malmreserver och mineraliseringar. Mineraltillgångar är den osäkrare resursen som övergår till malmreserver efter närmare undersökningar. <BR><STRONG>Så här är läget nu: Malmreserven</STRONG> beräknas till 800 miljoner ton och är beräknad ovanför nästa huvudnivå, troligen 1.365 meter. Man bryter ju ovanför en huvudnivå, gruvans E 4. <STRONG>Mineraltillgångarna ner </STRONG>mot ytterligare en nivå, 1.500 meter, antas vara 445 miljoner ton. <BR><STRONG>Totala malmtonnaget </STRONG>är därmed 1.245 miljoner ton. Med dagens brytningstakt räcker detta i 50 år. Siffran ökar dock hela tiden under arbetet med kartläggning av malmkroppen. Denna verkar dessutom växa betydligt mot djupet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om