Det luktar succé om Maxus 6

Rakteten Maxus 6 svepte i går över Kirunahimlen.
Uppskjutningen gick enligt skolboken och den experimentfyllda nyttolasten kunde bärgas och föras till Esrange.
? Det här gick jättebra, säger Olle Norberg, platschef på Esrange.

KIRUNA2004-11-23 06:30
Klockan 9.35 gick den till väders ? Maxus 6. Uppskjutningen genomfördes utan komplikationer och när raketen väl lämnat jorden gick det en suck av lättnad bland åskådarna.<br>Ombord på Maxus 6 fanns fem experimentmoduler innehållande totalt åtta experiment. På 150 kilometers höjd separeras nyttolasten från motorn och 30 kilometer senare inträder tyngdlösheten. Totalt befinner sig experimenten i tyngdlöshet i tolv minuter.<br>Största i Europa<br>När nyttolastens luftfärd närmar sig slutet fälls en fallskärm ut för att stabilisera ekipaget. Till sist fälls ytterligare en fallskärm ut så att lasten landar mjukt på marken, ungefär i en hastighet av tio meter per sekund. Med hjälp av bland GPS-signaler kan lasten sedan hittas och bärgas.<br>Maxusraketen är den största typen av raket som sänds upp i Europa. Det är också, enligt Olle Norberg, en mycket kostnadseffektiv metod för grundforskning i tyngdlöshet.<br> ? Att skicka experiment med Maxus har många fördelar. Jämfört med att använda sig av en rymdfärja är projekttiden från idé till flygning kort, graviditeten är låg och det går att genomföra relativt farliga experiment. Dessutom kan man installera prover sent på raketen och få tillbaka dem snabbt.<br>Dragit öronen åt sig<br>Den totala kostnaden för en uppskjutning av en Maxusraket landar på 90 till 110 miljoner kronor. Att sända experimenten till den internationella rymdstationen ISS skulle kosta betydligt mer. Sedan den nordamerikanska rymdfärjan Columbia och dess besättning förolyckades i februari 2003, är det många som dragit öronen åt sig. Syniskt nog är Columbias misslyckande positivt för Esrange.<br> ? I dagsläget får man inte upp något till ISS, säger Olle Norberg.<br> ? Raketer är för tillfället det enda alternativet för forskning i tyngdlöshet och det är klart att det är bra för Esrange.<br>Redan nu smids planer för Maxus 7 och den förväntas sändas iväg i mars eller april 2006.<br> ? Självklart hoppas vi på ännu fler Maxusraketer i framtiden, säger Olle Norberg.<br>Skumt problem<br>Ett av de experiment som fanns med ombord på Maxus 6 går under namnet Flyktigt organiskt skum. Ansvarig för projektet är Bengt Kronberg, professor vid Ytkemiska institutet i Stockholm. Hans förhoppning är att bättre kunna förstå de mekanismer som förstör skum.<br> ? Inom till exempel processindustrin ställer skumbildning till mycket problem.<br>Bengt Kronberg försöker förklara problematiken genom att jämföra processindustrin med en kastrull kokande spaghetti.<br> ? När man kokar spaghetti kan det börja skumma och så småningom kokar det över. För att undvika detta måste man sänka värmen. Likadant är det inom processindustrin, man måste sänka processhastigheten för att få bort skummet och det är kostsamt i längden.<br>Spännande minuter<br>Upp i tyngdlösheten sände Bengt Kronberg en vätska, en blandning av mesitylen och metanol, som med hjälp av gas bildade skum. Under experimenttiden observerades skummet av en höghastighetsvideo. I går pekade åtminstone de första indikationerna på att experimentet lyckats.<br> ? Det är en oerhörd anspänning minuterna innan raketuppskjutningen. Och när skottet går av är det en härlig adrenalinkick. Det känns som om jag sprungit ett maratonlopp men jag är inte riktigt i mål ännu. Arbetet med databehandling och analys återstår.<br>Även Olle Norberg kände en viss nervositet innan uppskjutningen av Maxus 6. Men när allt gått bra var det bara att korka upp champagnen.<br> ? Det känns jättebra och det är kul att träffa alla nöjda forskare och tekniker. Den här gången verkar det ha gått riktigt bra för alla experiment.<br>Fakta/Maxus 6<br>Maxusprogrammet är avsett för forskning i tyngdlöshet. Maxus ger experimenten ombord cirka tolv minuter i tyngdlöshet.<br>Maxusprogrammet är ett samarbete mellan svenska Rymdbolaget och tyska EADS.<br>Raketen, inklusive nyttolast, är cirka 15 meter lång och väger 12.400 kilo.<br>Nyttolasten, det vill säga experiment och servicesystem, är sex och en halv meter lång och väger 800 kilo.<br>Raketmotorn har en brinntid på 62 sekunder och består av tio ton krut.<br>Raketens topphöjd är 720 kilometer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om