"Det ger ännu bättre skjuts"

Under en blixtvisit i Kiruna presenterade alliansregeringen sin kommande satsning på infrastruktur kopplad till gruvorna i länet. Totalt handlar det om minst 2,15 miljarder kronor som ska gå till förstärkning av vägen mellan Pajala och Svappavaara, samt en kapacitetsökning på Malmbanan.

VERKSTADSVISNING. LKAB Malmtrafiks sektionschef Mats Nilimaa, till vänster, visade runt ministrarna i både vagnverkstaden och lokverkstaden. Här ser vi honom i ett samtal med socialminister Göran Hägglund och utbildningsminister Jan Björklund.

VERKSTADSVISNING. LKAB Malmtrafiks sektionschef Mats Nilimaa, till vänster, visade runt ministrarna i både vagnverkstaden och lokverkstaden. Här ser vi honom i ett samtal med socialminister Göran Hägglund och utbildningsminister Jan Björklund.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2012-09-06 06:00

Under de kommande fyra åren sker stora infrastruktursatsningar i länet. Inför den kommande budgetpropositionen skjuter regeringen till inte mindre än 3,5 miljarder kronor för att säkerställa framtiden för den tillväxtmotor som gruvindustrin utgör. Majoriteten av pengarna har öronmärkts för satsningar i Norrbotten.

Stark ekonomi
- Svensk ekonomi är stark och vi har resurser. Vi måste investera i det som gör att vi kan vara starka också i framtiden. Vi måste ställa oss frågan hur vi som exportnation kan förstärka våra möjligheter att kunna konkurrera när världsekonomin förändras så snabbt som den nu gör, säger statsminister Fredrik Reinfeldt (M).

Vad leder satsningen till?
- Jag tror att det ger ännu bättre skjuts för Norrbotten och norra Sverige. Det här är en region där framtidstron växer, där det finns arbetstillfällen som ibland saknas i andra delar av samhället och där det finns väldigt många som vill investera, säger Fredrik Reinfeldt.

Det är gruvnäringens expansion som drar fram länets släpande infrastruktur i ljuset. Järnvägarna har för dålig kapacitet och inför de kommande malmtransporterna från gruvan utanför Pajala så saknar vägen den bärighet som krävs för de tunga transporterna.

Förstärka vägen
Totalt är det 1,3 miljarder kronor som ska läggas på att förstärka och bygga ut vägen mellan Pajala och Svappavaara - en insats det är bråttom med eftersom gruvan drar igång redan 2013.

- Nästa år öppnar ytterligare en gruva och därför krävs en infrastruktur som är på plats för att kunna transportera malmen till Malmbanan och vidare ut till Narvik. Därför har vi lagt 1,3 miljarder för att den här vägen ska byggas om men också att den ska förstärkas eftersom det är tunga transporter som ska gå på vägen, säger näringsminister Annie Lööf (C).

För Malmbanans del handlar det om investeringar på 850 miljoner fram till 2016 för att göra plats för ännu fler tåg. Därmed handlar det om sträckor med dubbelspår, samt att bygga ut fler mötesplatser. Detta framförallt på sträckan mellan Kiruna och Riksgränsen, som i dag är den mest problematiska för LKAB.

- Det är jättekul att få ett fortsatt positivt besked om malmbanan. Att vi i dag står här med alla partiledarna för alliansen och att de känner att det är en viktig fråga. 850 miljoner kronor ger oss tio rejäla mötesplatser, vilket innebär en mil dubbelspår och det är inte så tokigt, säger Lars-Eric Aaro, vd för LKAB.

Malmbanan: totalt 850 miljoner kronor under fyra år

Pajala-Svappavaara: totalt 1,3 miljarder kronor under fyra år

Övrigt (ej specificerat): 1,35 miljarder

Tidsperiod: 2013-2016

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om