Arkitekttävlingen som ska ta fram ett förslag på en framtida stadsplan för Kirunas nya centrum är inne i slutskedet. Den 4 mars ska juryn fatta beslut men nu har delvis nya uppgifter kommit från LKAB. På en karta har man ritat en röd linje som markerar gränsen för var gruvföretaget kan acceptera ett framtida centrum.
Linjen sträcker sig längst Kurravaaravägen och ända ut på Lomboloområdet och delar staden itu. På den östra sidan går det bra att bygga men inte på den västra som hamnar närmare gruvans deformationsområde.
Kommer linjen att påverka planeringen?
- Ja, det utgår jag ifrån för juryn har velat ha synpunkter från LKAB, säger kommunalrådet Kristina Zakrisson (S) och fortsätter:
- Om vi river centrum på ett ställe så vore det ologiskt om vi säger att vi bygger upp nya centrum på ett lika dåligt ställe dit deformationszonen också kommer att nå. Därför behöver vi LKAB:s syn på det.
Förslag på fel sida
Flera av tävlingsbidragen i arkitekttävlingen har ritat sina förslag på områden som inte bara utgår från den mark som kommunen har köpt utan även i riktning västerut, alltså på "fel sida" om LKAB:s linje. Nu är det upp till juryn att avgöra om dessa förslag har en chans att gå vidare.
Det har bland annat diskuterats om någon kommer att våga investera och bygga på västra sidan. Linjen ska dock inte tolkas som att ingenting får byggas på dess västra sida, utan snarare som en rekommendation om att inte stora anläggningar som sjukhus och stadshus placeras där.
- De vill inte att vi bygger det nya centrumet där men det betyder inte att ingenting kan byggas där, säger Kristina Zakrisson.
LKAB har med hjälp av geologer och bergmekaniker tagit fram den aktuella linjen genom att studera malmkroppen och dess utbredning ned mot 2.000 meter även om det ännu inte finns några beslut om kommande huvudnivåer. Samtidigt betonar man att linjen är en prognos som sannolikt kommer att ändras.
- Det är svårt att säga exakt men vi måste ändå göra en bedömning för att hjälpa kommunen i sin planering och därför har vi tagit fram den här linjen, säger Anders Lindberg, informationschef på LKAB.
Kommunen kan alltså välja att gå emot LKAB men frågan är vad som händer då.
- Vi kommer att fortsätta argumentera och förklara att ju närmare gruvan man bygger så belastar man kommande huvudnivåer med stora kostnader, säger Anders Lindberg.