Den nya järnvägen går västerut

Staden ska växa västerut.
I går satte kommunledningen ned foten i järnvägsfrågan.
- Kiruna ska bli en fjäll- och sjöstad, säger Kenneth Stålnacke (s).

KIRUNA2006-11-08 06:00
När den nya kommunledningen på tisdagen presenterade sina politiska visioner för den närmaste mandatperioden, avslöjade de också sin gemensamma syn på stadsomvandlingen. När fullmäktige i december ska ta ställning till den fördjupade översiktsplanen, kommer alliansen att förorda den västliga riktningen för järnvägsdragningen. Det innebär att järnvägen ska dras väster om Kirunavaara, över sjöbangården in i en tunnel genom Luossavaara och sedan fortsatt norrut.
- En tunnel skapar ingen barriär mot Luossajärvi och Kiruna blir en fjäll- och sjöstad, säger Kenneth Stålnacke.
- Och när tåget passerar väster om Kirunavaara kan man se industrihistoriens vingslag.
Kommunledningen vill placera ett resecentrum vid Luossavaaras södra fot och där anser man även att ett nytt centrum ska etableras. Men den inriktningen innebär inte att alliansen tar avstånd från andra nyetableringar, till exempel vid Jägarområdet.
- Vi kommer inte att förhindra det. Däremot kommer vi att vara tydliga med att informera om framtidens sprickbildning, säger Kenneth Stålnacke.
När det gäller striden om same­parlamentets placering kan Kenneth Stålnacke så småningom tänka sig att ryta till.
- Det kan mycket väl hända att vi en gång för alla beslutar att bygga i kvarteret Sågarbetaren, det får LKAB acceptera.
Ytterligare en fråga kopplad till stadsflytten, som alliansen nu vill ta tag i, är stadshusets framtid.
- Deformationslinjerna når stadshuset redan 2015. Vi måste initiera planeringen av antingen ett nytt stadshus eller en flytt av det gamla, säger Kenneth Stålnacke och poängterar också att under 2007 ska kommunen ha arbetat fram en tydlig vision för stadsutvecklingens färdriktning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om