Kirunas gamla järnvägsstation stängdes 2013 på grund av gruvans utbredning. En ny, tillfällig, station byggdes 1,5 kilometer längre västerut. Trafikverket arbetar med en utredning om var den nya järnvägsstationen ska placeras.
– Det enda alternativet som vi ser är att den stannar kvar där den är nu på KMB (Kiruna malmbangård). Bygger man järnvägsstation vid nya centrum eller vid flygplatsen så innebär det att våra flyttleder bryts av. Det blir ett nytt järnvägsspår för oss att korsa och vi tappar rastbetet som vi har där runt flygplatsen, säger Niila Inga ordförande i Laevas sameby.
– För oss blir det en jätteallvarlig störning, vi kommer inte kunna flytta förbi runt Kiruna för att komma åt vinterlanden och inte upp till fjällen heller på våren.
Innan den gamla järnvägsstationen stängdes drogs järnvägen om bakom Kiirunavaara, något som också påverkade Laevas sameby. En ekodukt byggdes då för att renarna ska kunna passera järnvägen.
– Nu kan det komma ytterligare en järnväg bara några kilometer österut. Och under flyttarna så behöver vi rastbeten där vi kan ha renarna under natten och de kommer att försvinna helt. För oss kommer det att bli väldigt stora konsekvenser, säger Niila Inga.
Ett av alternativen är en järnvägsstation vid Kiruna flygplats. Andreas Fredriksson är flygplatschef och säger så här om det alternativet:
– Swedavia önskar så klart att det ska finnas en järnvägsstation ankopplat till flygplatsen. Den lösningen som finns norr om stan är den kanske minst fungerande lösningen, alltså den var järnvägsstationen finns idag. Allting som närmar sig flygplatsen, om man tar flygplatsens förhållanden i aspekt och man bygger så att det passar till flygplatsen är ju såklart bättre för oss som jag ser det. Och att man sammankopplar reseslagen på ett kompetent sätt.
En järnvägsstationen kan inte placeras för nära flygplatsen heller.
– Rent tekniskt så blir det svårare, det är inte omöjligt, men det blir svårare ju närmare man vill komma. Det går inte att sätta en järnvägsstation precis bredvid terminalbyggnaden, och ha järnvägen så nära, för det finns elektormagnetisk strålning och sådana saker som inte får påverka våra instrument.
– För att vara så tydlig som jag kan vara med våran ståndpunkt, det är att vi såklart vill att man sammakopplar reseslagen på ett tydligt sätt.