De säljer Kiruna som Europas Alaska

Fridfullt, spirituellt och sagolikt. Med de orden ska Kiruna säljas till tyska turister. I alla fall om resorna säljs av Diana Merz och Bianca Delossantos.

SÄLJER KIRUNA. Bianca Delossantos och Diana Merz (i mitten) är tyska resesäljare på besök i Kiruna. I Björkliden visade platschef Jennie Wikström (till vänster) anläggningen. Rüdiger Lohf arrangerar rundresan.

SÄLJER KIRUNA. Bianca Delossantos och Diana Merz (i mitten) är tyska resesäljare på besök i Kiruna. I Björkliden visade platschef Jennie Wikström (till vänster) anläggningen. Rüdiger Lohf arrangerar rundresan.

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2010-03-25 06:00
Den tyska resejätten Dertour satsar på Kiruna. I fjol prydde man resekatalogen med bilder från "Europas Alaska". I somras utbildades 100 tyska resesäljare i nordligaste Sverige. I helgen fortsatte satsningen när 15 resesäljare platser som Abisko, Narvik, Björkliden och Icehotel. - Att sälja resor handlar om förmedla känslor och det kan man bara när man har varit på plats och sett resmålet, säger Diana Merz som är tagen av intrycken i Kirunafjällen.- Det är ett drömlandskap. Jag vill stanna och åka skidor, säger Diana Merz som inte ens hade tänkt på den fina skidåkningen innan hon besökte Björkliden.- Det är en jättestor skillnad mot Schweiz och Österrike. Där är det trångt och hektiskt. Här finns lugnet och vidderna. Man mår bra här, säger kollegan Bianca Delossantos.Lugnet, friden och småskaligheten - det är den vägen Kiruna ska gå när man utvecklar turismen, tror tjejerna.- Jag mer man investerar i storlek - desto snabbare tappar ett resmål charmen, säger Diana Merz och fortsätter:- Jag tycker man ska begränsa sig till en exklusiv skara turister. Ska man bygga nytt ska man bygga flera små anläggningar. Inte stora som i Finland. Det vinner Kiruna på.Rüdiger Lohf på incomingföretaget Best of Scandinavia organiserar resor för utländska researrangörer. I ett par år har han samarbetat med Kiruna Lapland för att locka tyskar till kommunen. Och satsningen har gått hem - förra vintern ökade andelen tyska turister i Kiruna med 84 procent.Vanliga tyskar
Tyskland har flera turistgrupper som ryggsäcksturister, campare och kommerciella turister. Och det är den sista gruppen som intresserar Dertour.- Det är vanliga tyskar med pengar och de kräver service, säger Rüdiger Lohf och berättar att Icehotel nu satsar hårt på den tyska marknaden.- Målet är att den tyska marknaden ska bli större än den engelska, säger han.
Tysk turismTyskland är världens största resemarknad. Av 81 miljoner tyskar reser 75 procent minst en gång per år och gör av med 49 miljarder euro på semesterresor utomlands.Dertour är en av de fyra största reseaktörerna i Tyskland när det gäller paketresor. Företaget omsätter fyra miljarder euro per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om