"Det visar sig att då en person har haft skuldsanering sparar Raditjänst denna uppgift i sitt register i mer än ett år
framåt. De gör årliga rensningar men den rensningen sker alltså inte det år skuldsaneringen slutat utan året
efter. Så gjorde de för att de ville ha "kontroll", skriver den klagande i sitt anmälan till DI.
"Det är främst detta jag blev mycket upprörd över och vill lämna klagomål på. Jag och alla andra som haft
skuldsanering har ju gått igenom denna för att Radiotjänst inte ska veta i efterhand att vi haft saneringen. Jag skulle
vilja veta om de verkligen har rätt att spara dessa uppgifter. Uppgifterna om fakturorna finns kvar fortfarande på
internetjänsten", skriver anmälaren.
Datainspektionen säger i sitt brev till Radiotjänst att uppgifter om en avslutad skuldsanering ska gallras ut i anslutning till avslutet.
Datainspektionen har nu ställt frågor till Radiotjänst om hur länge de bevarar uppgifter om fordringar som omfattas av en skuldsanering. Hur länge uppgifter över att en person har varit föremål för skuldsanering sparas, samt för vilket eller vilka ändamål uppgifterna bevaras under just denna tid.