Dammbygge minskar vattentryck

Om den nya järnvägssträckningen sker i skymundan, är det nya dammbygget som ska lätta på vattentrycket ovanför LKAB:s gruva, desto mer synligt från den befintliga järnvägen och stationshuset vid sjön Luossajärvi.

ANLÄGGER NY DAMM. I sjön Luossajärvi anläggs en ny damm. Massorna som körs ut ska skära av ungefär en tredjedel av sjön och minska vattentrycket för LKAB:s gruvbrytning omedelbart under sjöbottnen.

ANLÄGGER NY DAMM. I sjön Luossajärvi anläggs en ny damm. Massorna som körs ut ska skära av ungefär en tredjedel av sjön och minska vattentrycket för LKAB:s gruvbrytning omedelbart under sjöbottnen.

Foto: Johan Thyni

Kiruna2011-07-22 06:00

Den malmkropp som LKAB bryter i sin underjordsgruva i Kiruna breder i norr ut sig under Luossajärvi. För att inte riskera översvämning i gruvan, skär LKAB av ungefär en tredjedel av sjön genom en dammanläggning och pumpar bort nästan allt vatten.

- Det är en mäktig damm, den är huvudkonsument av de massor vi fraktar i projektet, säger LKAB:s representant Joakim Björnström, som arbetar med frågor som rör yttre miljö.

Skonar sjöbottnen
- Det är inte första gången som sjön töms, den har varit större, men vi har varit tvungna att äta av den, säger Björnström.

Men inte allt vatten kommer att pumpas bort. Detta för att skona sjöbottnen. Om allt vatten avlägsnades, skulle marken bli försurad och miljöeffekterna värre. Men genom att lämna kvar lite av Luossajärvis vatten utanför dammen, skyddas den omkringliggande naturen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om