Dåligt säkrad last bakom urspårning

Tågurspårningen vid Rensjön i mars i år orsakades av att en container var för dåligt förankrad.

EN GÅTA. Varför föll contairarna av hjulaxlarna vid fredagens tågurspårning vid Bergfors? Det ska inte vara tekniskt möjligt och nu startar de berörda företagen undersökningar om orsaken.

EN GÅTA. Varför föll contairarna av hjulaxlarna vid fredagens tågurspårning vid Bergfors? Det ska inte vara tekniskt möjligt och nu startar de berörda företagen undersökningar om orsaken.

Foto: Kenneth Paulsson

Kiruna2014-08-04 14:34

Urspårningsolyckan med Green Cargos godståg inträffade i mars i år. Godståget startade i Narvik. Väderförhållandena var dåliga och det blåste kraftigt och det rådde full snöstorm på delar av sträckan.

Trafikverkets utredning visar att olyckan berodde på att en container på en av vagnarna var dåligt förankrad och bara satt fast i ett av fyra fästen. I den kraftiga vinden blåste containern i sidled och drog med sig fler containrar.

På grund av det hårda vädret var bärgningsarbetet besvärligt och det tog också lång tid innan alla containrar som hamnade utanför spåret kunde bärgas.

Enligt Trafikverkets beräkningar orsakade urspårningen skador för ungefär fem miljoner kronor.

De kons taterar att olyckan aldrig hade inträffat om lasten hade varit ordentligt säkrad, trots det hårda vädret. Varför lasten inte var ordentligt säkrad har de inte utrett, utan det är något som Green Cargo får göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om