Över 2.000 deltagare från 22 nationer är anmälda till den sjunde upplagan av Fjällräven classic. Hälften av platserna såldes slut inom 24 timmar och resten tog slut på ett par dagar. Det är minst sagt populärt med fjällvandring.
Det handlar om att vandra längs Kungsleden på sträckan mellan Nikkaluokta och Abisko, totalt elva mil. De flesta går på omkring fyra dagar men det är viktigt att poängtera att det inte handlar om någon tävling, menar Andreas Cederlund, eventansvarig på Fjällräven.
Han har tillsammans med drygt 100 funktionärer fullt upp med förberedelserna för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt när alla deltagare anländer.
- Man kan planera allt man kan men det är de oförutsedda händelserna man får vara beredd på, säger han.
Nästan allt ingår
Högalidskolans gymnastiksal är omgjord till butik, lager och check-in för vandrarna. Det är också här som vandrarna kommer in och hämtar det som ingår i anmälningsavgiften. Mat, bränsle och lite annat ingår för deltagarna och det är inga små mängder det handlar om.
- Jag tror att vi har ungefär 12.000 portioner mat som vi ska dela ut, säger Andreas Cederlund.
Längs vägen kommer det också att finnas ett par överraskningar för deltagarna.
- Vi vill inte gå ut med det än, det ska ju bli en överraskning, säger Andreas Cederlund med ett leende.
Perfekt för nybörjare
Att ge sig ut på en fjällvandring är något som lockar många men samtidigt kan det avskräcka andra då man vet att det är fysiskt krävande och kanske lite för ensamt. Att gå en gemensam vandring så som Fjällräven classic kan därför vara den perfekta starten för nya fjällvandrare.
- Här får man all service och man behöver i stort sett bara klara av det mentalt. Man har folk runt omkring sig och det är bra ifall man inte vill vara ensam. Det är det sociala som är viktigt och det är därför många kommer tillbaka för annars kan man ju gå den här sträckan precis när man vill, säger Andreas Cederlund.