Byggstart för ny LKAB-väg

Nya vägen till LKAB börjar byggas nästa vecka.
Viadukten över järnvägen sätts under bevakning.
Där har ni två konkreta följder av uppsprickningen från gruvan.

KIRUNA2005-11-26 06:30
Nya Gruvvägen ska ersätta den gamla som hotas av den uppsprickning som är på gång i gruvans närhet. <br>Enligt Veckobladet beror vägomläggningen på avsänkningen av Sjömalmen. <br>Sonderingsborrningar under de senaste veckorna visar att den väntade ?kalvningen? av bergrummet under vägen har börjat. De mätningar och borrningar som gjorts visar att utvecklingen stämmer enligt de tidigare beräkningarna.<br>Det är alltså dags att lägga om vägen. Den nya sträckningen går norrut från viadukten över järnvägen längs södra Luossajärvis strandkant och Sjöbangården till LKAB. <br>Parkering slopas<br>Förutom att gamla vägen stängs av slopas även de parkeringar vid LKAB-kontoret som ligger närmast järnvägen. Nya Gruvvägen står klar i februari.<br>Första som görs är att säkra marken kring Sjöbangården så att truckar kan trafikera området. Det råder knappast någon brist på material att bygga vägen med. Truckar kommer att köra ut gråberg direkt från de silor som finns.<br>Gamla vägen rivs och när nya vägen är klar börjar detta arbete. Asfalten återanvänds. Även gång- och cykeltrafiken flyttas under nästa år över till nya Gruvvägen.<br>&nbsp;? Vi kommer också att ta upp en diskussion med kommunen om en anslutning för gång- och cykeltrafikanter från Ljusdalsviadukten, säger projektledaren Susanne Rostmark till Veckobladet.<br>Under bevakning<br>LKAB-viadukten som leder Gruvvägen över järnvägen mot LKAB sätts under bevakning. Bron är i gott skick och anses klara sig tills järnvägsomläggningen är klar.<br>&nbsp;? Inom några år måste man räkna med att det börjar hända saker, säger Anders Lindkvist, brokonsult från Sweco.<br>Bron stod klar 1959. Den är byggd i armerad betong. Nu startar ett mätprogram där man ska registrera eventuella rörelser på de fundament som bron vilar på. Till en början mäter man varje månad.<br>Sweco ska också planera för hur bron kan förstärkas om sprickbildningarna ger anledning till detta. <br>Möjligen kan också reglering av trafiken bli en åtgärd längre fram. Här spelar inte mängden fordon någon roll, utan enskilda fordons vikt. Bron kan då komma att spärras av när tyngre fordon passerar.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om