Centerpartisten och oppositionspolitikern Gunnar Selberg tycker att lösningen med att kommunen ska betala busstransfer mellan den tillfälliga tågstationen och Kirunas busstation drabbar kommuninvånarna.
– Det är ju LKAB som vill flytta järnvägsstationen och då är det de som ska stå för kostnaderna för att vi får längre från och till järnvägsstationen. Detta är ytterligare ett exempel på hur man vältrar över kostnader på Kirunaborna, säger Gunnar Selberg (C).
Det ska gå fem dubbelturer och två enkelturer per dag mellan måndag till söndag för att matcha tågturerna. Kostnaden för det är 233 000 kr fram till årsskiftet och under ett helt år beräknas kostnaden landa på 700 000 kronor. Dessa kostnader ska finansieras av kommunen till en början, men sedan ska LKAB faktureraras för alla kostnader, enligt Kristina Zakrisson (S), Kirunas kommunalråd.
– Vår uppfattning är att LKAB ska stå för alla kostnader. Men så är det med mycket, att vi betalar först sedan fakturerar vi och LKAB betalar, säger hon.
Gunnar Selbergs förslag var istället att göra ett avtal med LKAB innan beslutet togs.
– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att man inte skriver ett avtal med LKAB innan. De har försvarat sig genom att det här tar vi med LKAB senare, men man kan ju inte först vidta åtgärder och sedan prata med någon annan som ska betala utan den som ska betala får vara med vid planeringen, säger han.
Kristina Zakrisson förklarar att tidsbristen i projektet spelade in en del i beslutet.
– Det var bråttom med lösningen så vi sitter inte och väntar på att förhandla avtal med LKAB, utan vi ser till att upphandla det här snabbt, säger hon och menar att det kanske inte var tillräckligt snabbt:
– Jag är ändå inte säker på att vi hinner lösa situationen tills den tillfälliga tågstationen är i bruk.