Bussen förblir avgiftsfri

Avgiftsfri kollektivtrafik i Kiruna slutade inte bara som ett försök. Trots att kommunen har ansträngd ekonomi väljer man att fortsätta med avgiftsfria bussresor för kommuninvånarna. Och fler projekt med stadens bussar kan komma att ske.

Kristina  Zakrisson

Kristina Zakrisson

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2012-07-17 06:00

Det var i förra sommaren kollektivtrafiken i Kiruna Kommun blev avgiftsfri genom inköp av ett speciellt busskort.

Själva kortet kostar 100 kronor men då åker resenären obegränsat under ett års tid, så även till byarna runt omkring som till exempel
Karesuando med 18 mils avstånd från Kiruna.

Kritiserats
Kommunen står för centrumtrafiken medan rutterna utanför trafikeras av Länstrafiken på uppdrag av kommunen.

Denna politiska prioritering drevs igenom av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Samelistan som bildade majoritet för mandat-perioden år 2011 till 2014.

Men projektet har tidigare också kritiserats av bland andra Hans Swedell från Moderaterna. Han menade att prioriteringen gick ut över vård och omsorg.

Socialdemokratiska kommunalrådet Kristina Zakrisson var en av initiativtagarna bakom projektet och anser det vara en viktig satsning med syftet att underlätta ekonomiskt för människor.

- Det är mycket positivt för kommunen. Väldigt uppskattat.

God respons
Kristina Zakrisson bedömer tillsammans med övriga initiativtagare att resenärer inom kollektivtrafiken ökat samtidigt som responsen varit god. Någon utförlig statistik finns inte att tillgå i skrivande stund men ska, enligt Zakrisson, övervägas.

- Vi pratade inte om procentenheter när vi startade projektet men vi skulle i dag behöva göra en ordentlig enkätundersökning med hjälp av en arbetsgrupp från högskolan eller gymnasiet.

Kostnaden uppskattades av gruppen till cirka fem miljoner kronor per år men kommer landa på en betydligt lägre nivå trots att 5.800 av kommunens cirka 22.000 invånare hittills löst ut busskortet.

Enligt bokföring som Norrbottens-Kuriren tagit del av har notan för hösten 2011 samt våren 2012 landat på under 2,2 miljoner kronor. Då sommartrafiken har lägre belastning än övriga året är det därför också mycket troligt att kostnaden för sommarens tre månader landar en bra bit lägre än vårsäsongens. Även fler projekt för en miljövänligare kollektivtrafik kan ligga i sikte.

Vision
Tillsammans med Tekniska Verken och LKAB ser Kiruna Kommun nu över möjligheterna att producera egen biogas; ett ekonomiskt problematiskt men miljövänligt drivmedel som på sikt kan komma att driva kommunens bussar.

- Min egen vision är att främst renhållningsbilarna drivs på biogas men också att LKAB har miljöbilar synliga för allmänheten. Men jag ser det absolut som en möjlighet att även kommunens bussar kan komma att gå på biogas, säger Lars Törnman, ordförande för Tekniska Verken i Kiruna.

Kollektivtrafik

Debatten om avgiftsfri kollektivtrafik blev större på 2000-talet i takt med de utförligare studierna om klimathotet. Politiska partier som historiskt sett varit för en avgiftsfri kollektivtrafik är bland andra Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ.

Planka.nu heter den kontroversiella rörelsen som uppmanar människor i svenska storstäder att färdas med tunnelbana och tåg men att smita förbi biljettkontroller och spärrar på grund av de kraftigt höjda biljettpriserna i bland annat Stockholms tunnelbana.

Senast i raden att erbjuda sina invånare avgiftsfri buss är Sollefteå och Avesta som både gör ett försök sommaren 2012 i miljövänligt syfte.

I Kiruna köps kortet som ger obegränsade bussresor inom kommunen på bland annat stadshuset och biblioteket samt hos ombud på små-orter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om