Bullerexpert kritiserar Kiruna kommun

I början av juli kom förslaget till detaljplan för det nya stadshuset i Kiruna. Samtidigt kom en miljökonsekvensbeskrivning för området. Boverkets bullerexpert Magnus Lindqvist tycker bulleravsnittet är väldigt kortfattad – trots den allvarliga bullerproblematiken.

KRITISK. Boverkets bullerexpert Magnus Lindqvist riktar kritik mot den undermåliga bulleravsnittet i miljökonsekvensbeskrivningen för det nya stadshuset.

KRITISK. Boverkets bullerexpert Magnus Lindqvist riktar kritik mot den undermåliga bulleravsnittet i miljökonsekvensbeskrivningen för det nya stadshuset.

Foto: Robert Holmbom

Kiruna2013-08-15 06:00

– Det står nästan ingenting och de hade lika gärna kunnat klippt in det från en annan utredning, det är Magnus Lindqvist sammanfattning av bulleravsnittet i nya stadshusets miljökonsekvensbeskrivning.

För det nya stadshuset i Kiruna ska, enligt kommunen, vara en del av navet i den nya stadskärnan och det kommer finnas en hel del bullerkällor i det nya Kiruna. Nya E10:an ska ligga ungefär 170 meter ifrån det tilltänkta stadshuset, samtidigt planeras nya järnvägsstationen med resecentrum vara omkring 100 meter från planerat område och sedan flyttas centrum avsevärt närmare flygplatsen. Magnus Lindqvist förklarar att flygbullret bör vara relativt litet och inom rimliga nivåer.

– I princip är det bara JAS-plan som är ett problem och tänker man bort de så är det inga flygbullerproblem, säger Magnus Lindqvist.

Däremot tycker han att kommunens sätt att planera för buller kring väg och järnväg är något som borde uppmärksammas.

– Om man nu ska klara nivån, så krävs det ganska mycket tanke bakom det hela, säger han om de nuvarande riktnivåerna på 55 dBA (mätmetod för hur människoörat uppfattar decibel) över tid utomhus.

Och han tror inte att dagens planering borgar för att riktnivåerna kommer att klaras.

– Jag tror man inte klarar riktnivåerna, säger Magnus Lindqvist som förklarar att det finns andra aspekter i beräkningen:

– Men samtidigt ska man ha med sig att det behöver inte vara negativt att man överskrider vissa riktvärden. man vill inte heller ha bebyggelse långt ifrån kommunikationer. Det är en balansgång.

Dock tycker Magnus Lindqvist att bulleravsnittet i dagsläget är undermåligt och att bullerproblem är något som får stå tillbaka.

– Det kan vara något som man skyfflar framför sig och man löser framöver, då blir det halvdåliga lösningar eftersom man inte har med det från början, säger han.

Kuriren har sökt Kiruna kommuns planchef Charlotte Köhler för en kommentar under gårdagen men utan framgång.

Fakta: Buller

Riksdagen har angett riktvärden för trafikbuller. Riktvärdena är 30 dB(A) ekvivalentnivå inomhus, 45 dB(A) maximalnivå inomhus nattetid, 55 dB(A) ekvivalentnivå utomhus (vid fasad) och 70 dB(A) maximalnivå och bör normalt inte överskridas vid nybyggnation. Buller kan, enligt studier, ge leda till hörselskador, hjärtproblem, stress och koncentrationssvårigheter (främst hos unga).

Källa: Trafikverket, Arbetsmiljöverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!