Det blir allt vanligare att forskarteam väljer att utgå från Kiruna. Där finns en stor hangar vid flygplatsen och dessutom är luften relativt fri från andra farkoster. Många vill också studera hur olika fenomen ter sig i kyla och då är Kiruna strategiskt placerat.
Det 40 personer starka teamet från Storbritannien har utgått från Kiruna men flugit såväl över norska havet som över finland när de har gjort sina mätningar.
- Vad det här handlar om är att där de kalla luftflödena kommer ner från norr får vi starka strömmar på grund av värmen som kommer från havsytan. Vi flyger genom de molnen och mäter deras egenskaper med olika instrument, säger Phil Brown, forskare vid Met Office.
Förbättra vädermodeller
När man gör väderprognoser är det vanligt att använda sig av data från vädersatelliter som sedan körs i ett datorprogram med en särskilt programmerad modell. Den här gången gör brittiska Met Office mätningar på lägre höjd för att sedan kunna jämföra uppgifterna med dem man får från satelliterna.
- De här högupplösta modellerna har fått en allt större betydelse för meteorologin. Det är många som använder dem för att tillhandahålla mer detaljerade väderprognoser och nu ser vi till att modellerna beskriver detta korrekt, säger Phil Brown.
High-tech
Planet man använder sig av är en mindre modell av passagerarplan som för åtta år sedan byggdes om för forskningsändamål. Utifrån ser det nästan ut som vilket plan som helst, inuti dominerar högteknologin.
- Det handlar om att använda mikrovågor för att mäta temperaturen och luftfuktigheten i atmosfären. Detta gör vi för att kunna se tillståndet för atmosfären vid olika tidpunkter, säger Dr R. Chawn Harlow som mikrovågsforskare vid Met Office.