Avskuren väg ger sju extramil till affären

Utan förvarning stängde skogsbolaget en bro som används dagligen. Det upprör ortsbor i byarna runt Parkalompolo. Lars-Erik Andersson Junkka, blev upplyst om att bron var avstängd när han befann sig på lanthandeln i grannbyn. På väg dit hade han kört över bron. "Jag visste inte något. Helt plötsligt kan vi inte köra där".

Bron som ligger mellan byarna Parkalombolo och Kitkiöjärvi är avstängd för motortrafik. En besiktning som gjordes av ägaren, Svea skog, tidigare i somras, visar att bron är bristfällig. Avstängningen har lett till upprörda känslor hos ortsbor i området.

Bron som ligger mellan byarna Parkalombolo och Kitkiöjärvi är avstängd för motortrafik. En besiktning som gjordes av ägaren, Svea skog, tidigare i somras, visar att bron är bristfällig. Avstängningen har lett till upprörda känslor hos ortsbor i området.

Foto: Maria Dahlgren

Kiruna2018-09-08 05:30

Bron som nu är avstängd för motortrafik ligger mellan byarna Parkalompolo och Kitkiöjärvi. I Kitkiöjärvi finns en lanthandel som besöks flitigt av omkringliggande bybor. Under 60 år har man kunnat ta en genväg genom skogen från Parkalompolo till affären. Men nu är det förbjudet att köra över en bro efter vägen. Vägen är därmed avskuren. Svea skog, som är ansvarig för vägen, har stängt bron för motortrafik. En av dem som ofta tar vägen till och från affären är Lars-Erik Andersson Junkka. "Genom att ta genvägen är det bara 18 kilometer till affären. När vägen är stängd och jag åker fram och tillbaka till affären så måste jag åka sju mil extra, per resa, säger han.

Åke Kuoppa, som bedriver lanthandel i Kitkiöjärvi, är mycket besviken på Svea skogs agerande. I 35 års tid har han varit lanthandlare och hans kundunderlag är stabilt. Med avstängd bro så påverkas lanthandelns omsättning dramatiskt. "Vi påverkas enormt mycket. Det handlar om 35 procent av vår omsättning som kapas när vägen är stängd", säger Åke Kuoppa.

Kuoppa uppskattar kundunderlaget till runt 300 personer. För en lanthandlare som helt är beroende av förbindelsevägar slår det alltså hårt. "Jag uppskattar det till ungefär 30-50 kunder per vecka som använder vägen för att ta sig hit. Utöver det så kör vi ut varor till byarna runt omkring två dagar i veckan. Bland annat till Parkalompolo. Det blir fördyrningar för oss eftersom att vi får köra längre sträckor", säger Åke Kuoppa.

Ortsborna i området är kritiska till att Svea skog inte informerat dem om avstängningen. En dag fanns det plötsligt en förbudsskylt för motortrafik. Svea skog håller med om att informationen delvis varit bristfällig men menar att en förbudsskylt för motortrafik borde vara tillräcklig i detta fall. Skogsbolaget tvingades att agera och ta till drastiska åtgärder efter en besiktning av bron tidigare i sommar. "Jag tog beslutet efter besiktningen som klart och tydligt visar att bron är bristfällig. Det är vad jag måste göra. Det är mitt ansvar", säger Linda Svedberg, vägmästare för Svea skog. Hon är väl medveten om att vägen används som en förbindelseväg för ortsbor. Reparationer måste dock göras av bron. Något byborna befarar inte ska ske. Farhågorna dementeras dock av Svedberg. "Så är det absolut inte. Vägen ingår i vår verksamhet. Det är därför den finns, det måste man komma ihåg. Den kommer att restaureras men i dagsläget kan jag inte säga exakt när det blir. Det handlar ju om vårt (Svea skogs) behov i förhållande till andra vägar som vi bär ansvar för."

Eftersom vägen inte är allmän, så är skogsbolaget helt ansvarigt, och har heller ingen skyldighet att hålla den farbar för ortsbor. "Vad man kan göra om man anser den viktig är att uppvakta Trafikverket så den eventuellt, om de anser att det är rimligt, uppklassa den till allmän väg. Då kan det komma att bli en väg som vi "delar" ansvaret för. Men det initiativet måste komma från ortsborna själva", säger Linda Svedberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om