Jukkasjärvi belysningsförening, JBF, har kunder i Kurravaara, Jukkasjärviområdet, Svappavaara, Parakka och Vittangi. JBF har monopol och kunderna kan alltså inte byta elbolag. I februari införde JBF nya tariffer som innebär att elpriset baseras på det högsta timvärdet varje månad.
Nu har den första elräkningen kommit efter förändringen. Thomas Hedqvist fick en elräkning som var 1000 kronor dyrare än samma månad förra året.
– Vi diskar och tvättar med maskiner på nätterna, vi har bytt ut varenda lampa till LED-belysning, släcker i alla rum när vi går ut. Jag har en värmekabel till brunnen och den går bara och värmer på natten när det är lägre taxa. Jag hade lite lägre förbrukning än förra året samma månad, men ändå över 1000 kronor dyrare räkning, säger han.
Från sex på morgonen till tio på kvällen är taxan högre än på natten.
Varmvattenberedaren hos Thomas Hedqvist går på hög effekt en gång var sjunde dag för att koka bort bakterier i vattnet.
– Om jag då samtidigt har ugnen eller motorvärmaren på kanske det är jättehög förbrukning en liten stund, och det blir jag straffad för hela månaden.
Thomas Hedqvist har skrivit ett inlägg om räkningen på sociala medier och reaktionerna strömmade in. Många är arga över att ha fått dyrare elräkningar. En av dem är Maria Bergström
– Jag blev chockad när jag öppnade den, säger hon.
Hennes räkning i februari är 1750 kronor högre än samma månad förra året.
Maria Bergström tänker söka upp Jukkasjärvi belysningsförening och be om en förklaring.
– Det är inte rimligt det här, 60 procents höjning från samma månad förra året, det har inte att göra med att jag har förbrukat så mycket mer, kanske något, men inte för 1750 kronor.
– Det är jättemycket pengar det handlar om för mig om det ska vara så här, det innebär att man får leva på nätterna och hålla sig i mörker på dagarna och duscha och göra allting efter tio på kvällen. Det låter så sjukt, det var hemskt att få räkningen, jag fick en chock. Jag är ensamstående med två tonåringar, hur ska det här gå ihop, så tänker jag, säger Maria Bergström.
Hon tror att JBF:s kunder har en del att säga till om.
– Jag tror att JBF underskattar kundernas makt. I ett moderna och nyskapande företag har man förstått att kundens makt har stärkts och man arbetar för bästa möjliga kundupplevelse.
Norrbottens media har försökt att nå Jukkasjärvi belysningsförening för en kommentar.