Arbetsmiljöbrist på sjukhuset

Det råder stor press, alldeles för hög arbetsbelastning och risk för psykiska påfrestningar för enhetscheferna på Akut omhändertagande och medicinrehab avdelningen på Kiruna sjukhus. Det visar en inspektion som arbetsmiljöverket utfört.

Arbetsmiljö. Senast den första oktober ska avdelningen på sjukhuset redovisa för arbetsmiljöverket vad de har gjort för att förbättra arbetsmiljön.

Arbetsmiljö. Senast den första oktober ska avdelningen på sjukhuset redovisa för arbetsmiljöverket vad de har gjort för att förbättra arbetsmiljön.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2016-06-29 19:00

– Jag är inte främmande för att den här belastningen finns. Jag tror inte det här är unikt bara för Kiruna. Vi måste se över den funktionen som enhetscheferna har och hur vi ska kunna göra så att de kan hantera sin arbetsbelastning och situation bättre, säger Kristina Östman närsjukvårdschef i Kiruna.

Vid inspektionen av avdelningen som innefattar akuten, ambulansen och intensiv- och hjärtintensivvårdsavdelningen. Visade det sig att enhetschefer upplevde att de hade svårt att hinna med alla arbetsuppgifter som de förväntas utföra och att arbetsbördan är för tung. Arbetsmiljön medför stress och psykiska påfrestningar och de beskrev också att det finns en konflikt i arbetsgivarens förväntningar och hur de faktiska arbetsförhållandena ser ut.

Det här måste ha pågått en längre tid, eftersom det i rapporten uppges att personal har slutat på grund av arbetsförhållandena, har ni känt till bristerna i arbetsmiljön?

– Det har väl succesivt blivit mer påfrestande. Alla har fått komma med förslag och idéer på lösningar. Men vi måste komma ihåg att Kiruna inte är unikt. De här problemen finns i hela Norrbotten och hela Sverige för att man inte får de personer man behöver för att upprätthålla verksamheten.

Det råder en stor vikariebrist i Kiruna och enhetscheferna uppgav till arbetsmiljöverket att en stor del av arbetstiden går ut på att försöka hitta vikarier och att pussla med scheman. Så mycket som 50 procent av deras arbetstid går nu åt till att hitta vikarier.

– Det är en situation som blivit på grund av den rekryteringsproblematik som vi har. Det är bristen på personal som gör att vi hamnar i den situationen. Det är ett jätte komplicerat problem.

Fyra av fem svarade ja på frågan från arbetsmiljöverket om de haft hälsobesvär som de sätter i samband med arbetet och fyra av fem tvivlade på att de skulle kunna vara kvar på arbetsplatsen till pensionen. Hur ser du på detta som chef?

– Det är en signal för att vi har ett högt tryck. Det visar på att vi står inför en situation där vi måste göra någonting annorlunda och vidta åtgärder av olika karaktär. Vad det är har jag inget svar på nu.

Senast den första oktober ska avdelningen på sjukhuset nu redovisa för arbetsmiljöverket vad de har gjort för att förbättra arbetsmiljön.

Kommer ni att kunna förbättra arbetsmiljön till dess?

– Jag har nyss läst rapporten och vill diskutera med verksamhetscheferna innan jag kan svara på den frågan, säger Kristina Östman.

Kuriren har sökt vårdförbundet och verksamhetscheferna för en kommentar men inte lyckats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!