Länken ingår inte i någon av vägplanerna för nya E10 men var planerad att projekteras och byggas av Trafikverket i samband med första byggetappen av vägen. Gång- och cykelvägen skulle bekostas och ägas av kommunen som nu har ändrat inställning och har hävt avtalet.
Kommunalrådet Gunnar Selberg (C) säger att det från början var det tänkt att man under byggtiden skulle kunna ta sig ut, och att den även skulle kunna nyttjas av rullskidåkare.
– Våra trafikingenjörer tittade över saken och sa att ingen kommer att använda den eftersom det hade varit en omväg ner till nya centrum. Den hade dessutom slutat i tomma intet. Kostnaden för Länken beräknades till fem miljoner kronor. Vi tog beslut om att att avsätta sju miljoner till rullskidbanan och då föll behovet, säger Selberg.
Lars Bäckström, förvaltningschef på stadsbyggnadskontoret, säger att det hade behövt byggas till en bit väg för att ansluta gång- och cykelvägen för att få ihop den med det befintliga vägnätet.
– Man valde att behålla en naturväg vilket har ett värde i sig. Det är mer effektivt att med andra åtgärder inom det befintliga vägnätet hitta en direkt väg till nya centrum, säger Bäckström.
Enligt Trafikverket ska gång- och cykelvägarna som ingår i vägplanerna byggas enligt plan. De sträcker sig mellan Karhuniemi och Porfyren respektive mellan Varggropen och nya Kiruna centrum. Det blir även en gång- och cykelvägsanslutning från Varggropen under ny E10 i riktning mot Kurravaaravägen.