20-årskalas för Norgevägen

För 20 år sedan invigdes Norgevägen, vägen mellan Kiruna och Narvik.
Byggandet pågick året runt och inte ens snöstormar och bitande kyla kunde stoppa vägens framfart.
I går uppmärksammades jubileet med fika, sång och bildutställning.

KIRUNA2004-09-27 06:30
1984 invigdes Norgevägen, eller Nordkalottvägen som den också kallas, i närvaro av såväl den svenska som den norska kungen. Fram till dess hade alltså de som ville passera gränsen varit hänvisade till tågtrafiken.<br>Genom fjällandskapet<br>I dag är vägens officiella namn Europaväg 10 och troligen är det ett av Sveriges vackraste vägpartier. Vägen löper genom det fantastiska fjällandskapet parallellt med Malmbanan på Torneträsks södra sida.<br>Själva vägbygget påbörjades 1977 och vägen stod färdig 1982, åtminstone på den svenska sidan. Norrmännen hade nämligen hamnat på efterkälken och därför blev det invigning först 1984.<br>Diskussionerna om en vägförbindelse mellan Sverige och Norge pågick i flera decennier. Som Kirunabo var man antingen för eller emot byggandet av Norgevägen. Många befarade att vägen skulle förstöra den unika fjällmiljön och även de militära myndigheterna var skeptiska in i det sista.<br>Men när det väl stod klart att vägen skulle bli verklighet blev svenskarna otåliga. Arbetet pågick året runt, både sommar och vinter, och vägen byggdes i nio etapper.<br>En som arbetade som åkare under samtliga nio etapper var Bertil Johansson från Gällivare. I går hade han åkt till Kiruna för att delta i Vägverkets festligheter på Máttaráhkkas parkering.<br> ? Det var en hemsk tid men vi hade också mycket roligt, säger Bertil Johansson och berättar hur de bistra vintrarna kunde ställa till ofog.<br> ? Jag minns en gång när vi arbetade vid Stenbacken. Före julhelgen var det plusgrader i området. När vi kom tillbaka efter ledigheten var det minus 33 grader och alltihopa hade tjälat. Maskinerna fick ta mycket stryk. Under vintern i Vassijaure fick vi sätta upp ett stort tält för reparationer, det gick inte att stå utomhus.<br>Från etappen kring just Vassijaure finns dessutom arbetet dokumenterat i bilder. Det är Mats Spett, verksamhetsansvarig på Bildarkivet i Kiruna, som tagit bilderna och de visas nu i Bildarkivets lokaler i korsningen Föreningsgatan?Arent Grapegatan. Fotografierna vittnar om extrema vinterförhållanden, snöstormar och otympliga maskiner.<br>750 fordon per dygn<br>I dag spelar Norgevägen en stor infrastrukturell roll i Norrbotten. I snitt färdas 750 fordon på vägen varje dygn.<br> ? Vägen betyder oerhört mycket för oss i Sverige och Norrbotten, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, direktör Vägverket region norr.<br> ? Vi på Vägverket ser också hur norrmännen använder E 10 som genomfartsväg mellan norra och södra Norge.<br>Anna-Stina Nordmark Nilsson hoppas dessutom att vägen gett människor andra positiva möjligheter.<br> ? Vägen ger tillgång till allt det fantastiska som vi har här uppe. Jag tror att de flesta, även de som från början var negativa, är nöjda över att vägen finns.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om