.. men Karbin vill lägga ner flygplatsen

Branschmannen Lars Karbin tillhör krafterna som vill lägga nya järnvägen i Kiruna förbi stadens flygplats.
? Då kan man lägga ner flygplatsen i Gällivare.

KIRUNA2005-09-01 06:30
Den ståndpunkten bygger bland annat på att båda flygplatserna går med underskott och att jakten på malm i Kiruna föranleder omdragning av ny järnväg i den staden. Så tillfälle gives.<br>Bättre för Gällivare<br>Fast Gällivares kommunalråd Tommy Nyström tilltalas inte av förslaget.<br>&nbsp;? Nej, och jag har hört de här planerna drivas av politiker från Kiruna. Till att börja med så är dragning av järnvägen till Kiruna flygplats något som LKAB inte rekommenderar. De tycker inte det var en bra lösning. Vi i Gällivare har ett bra flyg med ökande passagerarantal. Vi har gärna kvar flygplatsen, det är bättre för Gällivare. Dessutom har italienarna som köpt Fjällnäs planer på att ta hit italienare med flyg till Gällivare. De kommer upp snart och söker byggjobbare som ska renovera invändigt och det känns spännande, säger Tommy Nyström.<br>Kiruna flygplats drivs av Luftfartsverket. Gällivare flygplats drivs av Gällivare kommun.<br>Snabbtåg till Abisko<br>Lars Karbin, flygstationschef i Luleå och anställd åt Luftfartsverket, var en tid chef vid Kiruna flygplats och säger sig ha jobbat hårt för att nya dragningen av järnvägen ska gå förbi flyget.<br>&nbsp;? Från flygplatsen i Kiruna ska du bara behöva kliva av planet och ta snabbtåg till Riksgränsen och Abisko. Med bra tåg behövs inte Gällivare flygplats. Då är det billigare med bra förbindelser från Kiruna. Både Dundret och Riksgränsen kan få en bättre utveckling på det här sättet.<br>&nbsp;? Spontant känns det inte jättebra, men man får väl fundera. Det kom plötsligt, säger Enar Sardén, frontfigur på Dundret, om Lars Karbins tankegångar.<br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om