Malmfynd i Kiruna

LKAB har funnit ett tillskott av malm som lovar gott för gruvepokens fortlevnad i Kiruna.
? Vi är överraskade över hur bred kroppen är, säger LKAB:s gruvchef Kjell Klippmark.
Samtidigt innebär en fortsatt brytning att järnvägen kanske måste flyttas.

KIRUNA. KURIREN.2003-09-09 06:30
Under årtiondena har LKAB letat sig allt djupare ner för att hitta brytvärd järnmalm. Så länge det finns ekonomi i att ta upp den kommer gruvbrytningen att fortgå. En dag är alltså gruvepoken över även om det skulle finnas viss malm kvar.<br>Bred malmkropp<br>Nu sker huvuddelen av brytningen på 800 meters djup fast brytning sker ner till 1.000 meter. Malmkroppen som hela brytningen hänger på är fyra kilometer lång. I genomsnitt är den 80?100 meter bred. Fast nu har LKAB i sina undersökningar med borrningar på tusenmetersnivån i riktning norrut mot Luossavaara påträffat malm med en kroppsbredd på 150?200 meter.<br> ? Vi trodde att vi skulle finna malm men är överraskade över hur bred kroppen är. Det här föranleder att vi till våren fortsätter undersökningarna och driver tunnel där och borrar upp bättre för att kunna konstatera kvalitet och tonnage, säger LKAB:s gruvchef Kjell Klippmark.<br>Lovande fynd<br>LKAB håller på att prospektera längs malmkroppen för att se hur det ser ut. Tidigare har inte LKAB kunnat leta sig norrut eftersom undersökningstillstånd saknats. När man nu så gjort, och fynden är lovande, så ger det förhoppningar om en bra ekonomi i att ta upp malmen. Investeringar för att kunna göra det går lättare att räkna hem, resonerar Kjell Klippmark.<br>Eventuell brytning i den här delen kan dock vara åtskilliga år bort.<br>Malmkroppen i Kiruna är lutande och stupar i 60 grader in mot stan. Det handlar om så kallad skivrasbrytning. Man bryter uppifrån och ner. Återfyllning sker inte utan succesivt trillar det ner. Då får man rörelser åt stan till. <br>Påverkar stadsbilden<br> ? Någon gång kommer vi att påverka stadsbilden, säger Kjell Klippmark.<br>LKAB har nyligen haft överläggningar med Banverket och Kiruna kommun om framtiden och till framtidsbilden hör flyttning av järnvägen.<br> ? Vi prognosticerar rörelser i markytan kring 2008. En fråga är om vi måste dra om eller flytta järnvägen inom fem?tio år eller om vi kanske kan göra på annorlunda sätt, säger Kjell Klippmark.<br>Hur har stan påverkats inom 30 år?<br> ? Det är svårt att bedöma, dit är det två huvudnivåers livslängd och vi har bara brutit fem huvudnivåer sedan vi gick under jord.<br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!